Przykład dobrej praktyki
Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Polskich w Żabnicy
Autor/ autorzy działania: mgr Maria Figura, mgr Magdalena Krestian – opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Czas trwania działania: grudzień 2014, czerwiec 2015
Forma zajęć: konkursy w czasie zajęć pozalekcyjnych
Adresat zajęć: uczniowie
Cel działania:
– promowanie poprawności ortograficznej w wypowiedziach pisemnych dzieci,
– propagowanie pięknego pisania,
– prezentacja umiejętności i talentu dzieci,
– umożliwienie dzieciom zdrowej rywalizacji,
-utrwalanie zasad ortograficznych i kaligrafii
Szczegółowy opis działania:
W Szkole Podstawowej im. Partyzantów Polskich w Żabnicy wiele uwagi poświęca się poprawności języka uczniów. W tym celu na wszystkich przedmiotach podejmowanych jest wiele działań edukacyjnych w tym zakresie.
Dodatkowo zorganizowane zostały konkursy z nagrodami.
W konkursie pięknego pisania udział brali uczniowie klas I – III. Zostali oni wytypowani z poszczególnych klas poprzez nauczycieli wychowawców, którzy spośród wszystkich uczniów wybrali tych piszących najpiękniej.
Zadanie konkursowe dla uczniów klas 2 -3 polegało na przepisaniu fragmentu wiersza Juliana Tuwima.
Pierwszoklasiści mieli nieco inne zadanie niż ich starsi koledzy. Przepisywali oni krótkie zdania, gdyż musiały być one dostosowane do poznanego przez pierwszaków zakresu liter.
Dzieci musiały się wykazać nie tylko umiejętnością pięknego pisania, ale także prawidłowo rozmieścić tekst na stronie. Oceniana była również poprawność łączenia liter. Spośród wszystkich biorących udział sześć osób zwyciężyło i otrzymało tytuł MISTRZA PIĘKNEGO PISANIA.
Konkurs ortograficzny „Mistrz ortografii” to akcja, która miała na celu między innymi propagowanie poprawności ortograficznej wśród uczniów. Do rywalizacji o tytuł mistrza przystąpili przedstawiciele poszczególnych klas. Eliminacje zostały przeprowadzone wśród uczniów przez uczących nauczycieli. Osoby, które przeszły do drugiego etapu, miały za zadanie pisanie dyktanda. Było ono tak zredagowane, by uczniowie mogli wykazać się swoimi wielkimi umiejętnościami. Tytuł Mistrza ortografii mogła zdobyć osoba, która napisała najlepiej i nie popełniła więcej niż dwa błędy.
Zwycięzcy w obu konkursach otrzymali dyplomy z tytułami oraz nagrody rzeczowe.
Efekty działania:
– konkursy pozwoliły na podniesienie poprawności ortograficznej uczniów,
– dzieci miały możliwość prezentacji swoich umiejętności,
– uczniowie uczestniczyli w zdrowej rywalizacji,
– akcje zmotywowały dzieci do utrwalania zasad ortografii i kaligrafii,
– proces edukacji językowej został wzbogacony o dodatkowe formy.
Osoby/ instytucje współpracujące i zakres współpracy:
– Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Polskich w Żabnicy,
– Samorząd Uczniowski
– wychowawcy klas I – III przeprowadzający eliminacje i przygotowujący uczniów do konkursów
– nauczyciel polonista uczestniczący w ocenianiu
– sponsorzy nagród dla uczniów
Informacje dodatkowe: Relacje z konkursów zostały zamieszczone na szkolnej stronie internetowej www.spzabnica.cba.pl , a informacja o konkursie pięknego pisania znalazła się w gazecie „Nowiny z Gminy”.