Dane szkoły/ placówki:
Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkolnymi Butterfly School w Toruniu
ul. Dekerta 24
87-100 Toruń
e-mail: szkolamotyli@gmail.com
tel. 566608369
Dyrektor: mgr Adriana Pietkiewicz,
21 nauczycieli,
74 uczniów.
Działania nowatorskie:
Wprowadzenie dodatkowych zajęć matematyka z logiką do obowiązkowego programu zajęć lekcyjnych w klasach I -III. Są to zajęcia obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
Cel główny:
– rozwijanie zainteresowań matematycznych
– kształtowanie logicznego myślenia
– odkrywanie uzdolnień i talentów matematycznych
– rozwijanie współpracy między uczniami
– motywowanie uczniów do samodzielnej pracy oraz podejmowania wyzwań
– poznanie ciekawostek matematycznych
– poszerzanie wiedzy z zakresu matematyki o treści ponadpodstawowe
– nauka matematyki poprzez zabawę
Opis zajęć:
W naszej szkole , w klasach od I do III uczniowie mają dodatkową godzinę zajęć zwanych matematyka z logiką. Zajęcia te odbywają się raz w tygodniu. Są to zajęcia obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Prowadzi je nauczyciel matematyki. Uczniowie nie są oceniani podczas tych zajęć i nie jest na nich zadawana praca domowa.
Zajęcia matematyki z logiką stanowią wsparcie edukacji matematycznej nauczania zintegrowanego. Na zajęciach wykorzystywane są metody aktywizujące, takie jak gry dydaktyczne, burza mózgów czy elementy dramy. Zajęcia te stanowią okazję do rozwijania współpracy w klasie. Uczniowie, którzy dobrze sobie radzą z danym zagadnieniem mają szansę podzielić się swoimi umiejętnościami i pomóc uczniom, którzy mają problemy. W czasie zajęć uczniowie pracują samodzielnie, w parach i grupach.
Pomoc w prowadzeniu zajęć stanowi program Klucz do uczenia się, moduł Logika. Jest on wykorzystywany głównie na lekcjach w klasach pierwszych. Program ten pozwala zrozumieć dzieciom pojęcia logiczne, następnie wykorzystać te pojęcia w celu rozwiązywania problemów. Nauczyciel wykorzystuje różne plansze, obrazki, przedmioty. Ułatwia to uczniom tworzenie spójnych struktur myślowych, które uczniowie wykorzystywać będą w późniejszym okresie życia, w celu skutecznego uporządkowania tego, co już wiedzą. Uczniowie rozwijają w ten sposób umiejętność systematycznego myślenia o świecie i odkrywają zasady, dzięki którym mogą zorganizować i sklasyfikować przedmioty i wydarzenia.
Zajęcia obejmują różnorodne treści. Część zajęć poświęcona jest ciekawostkom np. doświadczenia losowe z kartami i rzuty kostką, liczebniki główne potęg tysiąca, krzyżówki. Duża liczba godzin przeznaczona jest na zadania praktyczne, w których uczniowie mogą manipulować przedmiotami i samodzielnie wyciągać wnioski na podstawie swoich obserwacji (np. praca z geoplanami, budowanie brył, origami matematyczne, puzzle matematyczne, pentominoes łamigłówki z zapałkami, układanie tangramu, przeliczanie pieniędzy). Ponadto część zajęć polega na rozwijaniu umiejętności, które można wykorzystać w życiu codziennym (np. orientacja w przestrzeni, szyfrowanie, porządkowanie danych w tabelach).
Efekty i korzyści
1. Uczniowie chętnie rozwijają swoje zdolności matematyczne, biorąc udział w konkursach matematycznych (np. Alfik matematyczny, Kangur).
2. Dwunastu uczniów z klas II i III bierze udział w dodatkowych zajęciach kołka matematycznego.
3. Uczniowie uczą się zasad współpracy – gdy mają wybór co do sposobu pracy na zajęciach, najczęściej wybierają pracę w parach lub w grupach.
4. Uczniowie poznają ciekawe zagadnienia, których nie mieliby okazji poznać na lekcjach nauczania zintegrowanego.
5. Uczniowie uczą się bawiąc, zdobywając przekonanie, że matematyka jest ciekawa.
Rady i przestrogi
1. W sytuacji, w której uczniowie mogą samodzielnie uczyć się przez przeżywanie, odkrywać zasady i dochodzić do wniosków przy pomocy dostępnych materiałów, dużo zapamiętują i chętnie angażują się w wykonywanie działań.
2. Rolą nauczyciela jest pomagać, dawać wskazówki, ale nie udzielać gotowych odpowiedzi- takie działanie zmusza uczniów do poszukiwań i do wysiłku myślowego.
3. Przekazywanie uczniom odpowiedzialności za wykonanie danego zadania, rozwija samodzielność i przygotowuje uczniów do radzenia sobie z wyzwaniami, nie tylko na lekcjach matematyki.
4. Zadania tekstowe przeważnie nie są lubiane przez uczniów, aby uczniów zainteresować powinny być przekazane w ciekawej formie, np. jako konkurs drużynowy.
Sposoby upowszechniania:
EduRada – portal ogólnopolski dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi Butterfly School w Toruniu