Najważniejszy jest spokój. Nie tylko dlatego, że matura jest egzaminem, do którego przygotowywaliście się systematycznie przez ostatnie trzy lata, na pewno więc macie wystarczającą wiedzę i umiejętności, aby dobrze sobie poradzić. Przede wszystkim dlatego, że duży stres jest wrogiem myślenia! Weźcie więc kilka głębokich wdechów i…
Część pisemna
Kluczem do osiągnięcia dobrego wyniku na maturze jest przede wszystkim uważne i dokładne czytanie poleceń. Tak, czynnik ten stawiam nawet przed dobrą znajomością języka – widziałam wiele doskonałych pod względem językowym wypracowań, które nie uzyskiwały maksymalnej liczby punktów, ponieważ autor nie uwzględnił któregoś z elementów polecenia. We wszystkich częściach – słuchaniu, czytaniu i pisaniu – wykorzystajcie dobrze czas przeznaczony na zapoznanie się z poleceniem: podkreślcie słowa kluczowe, policzcie elementy, które mają znaleźć się w wypracowaniu.
Podczas zadań sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu, zapoznawszy się z poleceniem i słowami kluczowymi, wysłuchajcie z uwagą nagrania. Pamiętajcie, że usłyszycie je dwa razy – pierwszy raz pozwoli na wstępne zaznaczenie odpowiedzi, drugi – na sprawdzenie ich poprawności. Uważajcie na pułapkę, często stosowaną podczas egzaminów – fakt, że w nagraniu pojawia się wyrażenie dokładnie takie samo jak w odpowiedzi, zazwyczaj oznacza, że ta odpowiedź nie jest poprawna!
Zadania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego warto robić z ołówkiem w ręku, podkreślając w tekście fragment, który stanowi uzasadnienie wybranej przez was odpowiedzi. Sprawdzając swoją pracę będziecie mieć ułatwione zadanie weryfikacji poprawności odpowiedzi, bez konieczności czytania całego tekstu jeszcze raz.
Ostatnim elementem części pisemnej egzaminu jest napisanie wypracowania (na poziomie rozszerzonym) oraz krótszego i dłuższego tekstu użytkowego na poziomie podstawowym. Teksty na poziomie podstawowym powinny przede wszystkim być zgodne z poleceniem, przedstawionym w postaci czterech punktów (w dłuższej formie użytkowej każdy punkt składa się z dwóch elementów – nie przegapcie tego!). Oceniana jest również poprawność językowa, a w dłuższej formie użytkowej również forma – warto więc przypomnieć sobie, jak powinien wyglądać list formalny i nieformalny, jakie zwroty otwierają i zamykają takie teksty – dzięki temu kilka punktów zapewnicie sobie „za darmo”!
Tekst na poziomie rozszerzonym również powinien być zgodny z poleceniem – nie odbiegajcie więc od tematu w nadziei, że egzaminator nie zauważy, że zamiast wad i zalet noszenia mundurków szkolnych piszecie o szkołach dla dziewcząt i chłopców. Oceniana jest forma: czy jest zgodna z poleceniem – rozprawka ma być rozprawką, a recenzja recenzją; ważne jest również trzymanie się limitu słów, co bywa trudne szczególnie dla osób, które doskonale posługują się językiem angielskim: pamiętajcie, że za każde przekroczenie limitu słów tracicie punkty, a po przekroczeniu 300 słów dostajecie 0 punktów za formę! Zwracam też uwagę na punkt „bogactwo językowe”: aby dostać tu dużo punktów, należy wykazać się znajomością słownictwa na poziomie zaawansowanym (słowa takie jak „fajne”, „ładne” czy „super” są zabronione!) oraz złożonych struktur gramatycznych – to właśnie po to uczyliście się mieszanych zdań warunkowych oraz inwersji! I wreszcie ostatnia uwaga – postarajcie się pisać czytelnie! Egzaminator jest tylko człowiekiem, a jeśli wasze wypracowanie będzie dwudziestym, które czyta tego dnia, a w dodatku będzie przypominało hieroglify, jego nastawienie do autora na pewno nie będzie pozytywne.
Część ustna
W poprzednim roku szkolnym weszła w życie nowa wersja matury ustnej z języków obcych, egzamin jest jeden, niezależnie od tego, czy zdaje się go na poziomie podstawowym czy rozszerzonym. Nie oznacza to jednak, że egzamin jest niezwykle trudny – uczeń na poziomie podstawowym bez trudu uzyska niezbędną liczbę punktów, o ile zastosuje się do kilku wskazówek:
– Uważnie czytaj polecenia. Powtarzam to po raz kolejny, ponieważ na egzaminie ustnym jest to szczególnie istotne! Polecenie informuje Cię o czym masz mówić, kto zaczyna rozmowę i jakie tematy należy poruszyć. Nie musisz tłumaczyć wyrazów z polecenia na angielski – jeśli w poleceniu jest napisane „zakupy” wystarczy, że powiesz „Chcę kupić…”
– Mów! Najgorsze, co możesz zrobić, to milczeć. Nie zastanawiaj się zbyt długo, jeśli zabrakło Ci słowa, zastąp je innym. Jeśli jakiś element zadania jest za trudny – przejdź do kolejnego. Jeśli nie zrozumiałaś czegoś, co powiedział egzaminator – poproś o wyjaśnienie!
– Nie denerwuj się! Stres podczas egzaminu ustnego może naprawdę pokrzyżować Ci plany. Dlatego uspokój się, uwierz w siebie i pamiętaj, że egzaminatorom również zależy, abyś zdał ten egzamin – i to jak najlepiej. Ale nie będzie to możliwe bez twojej współpracy!