Rodzice w szkole w praktyce: Konspekt zajęć otwartych dla rodziców z edukacji matematycznej

Wiele piszemy o roli rodziców w szkole – dziś prezentujemy praktyczny sposób zwiększania zaangażowania rodziców w proces dydaktyczny poprzez prowadzenie zajęć otwartych. Oto propozycja naszej Czytelniczki!

 

Już od kilku lat staram się raz w roku przeprowadzać dla rodziców zajęcia pokazowe, które maja na celu pokazanie jak wygląda praca z dziećmi, jaką wiedzę i  umiejętności posiadają dzieci. Rodzice mają możliwość zobaczyć jak dzieci pracują na zajęciach, jaka jest ich aktywność i zaangażowanie. Różnorodność zabaw matematycznych w obserwowanych zajęciach zachęci rodziców do kontynuowania zabaw z dzieckiem w domu w celu doskonalenia dodawania i odejmowania liczb w realizowanym zakresie. Na podstawie własnych obserwacji oraz przeprowadzonych rozmów z rodzicami i uczniami, mogę stwierdzić, że prowadzona przeze mnie lekcja otwarta była udana i potrzebna. Wzbogaciła wszystkich jego uczestników w nowe doświadczenia i przyniosło obustronne korzyści.

 

Nauczyciel prowadzący: Halina Duran

 

Temat zajęć: „Zabawy matematyczne

 

 

 

 Cel nadrzędny: Indywidualizacja w procesie nauczania matematyki – lekcja otwarta dla rodziców.

 

 Obszary z podstawy programowej:

–  w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,

– zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;

– dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100, mnoży i dzieli w zakresie 50,

– rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania 

– mierzy i podaje wyniki pomiaru

 

Cele ogólne:

– utrwalenie wiadomości na temat liczb dwucyfrowych;

– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;

– doskonalenie umiejętności uzupełniania treści w zadaniach tekstowych: poprawnego zapisywania pytań, działań matematycznych i odpowiedzi.

– utrwalenie umiejętności mnożenia i dzielenia liczb w zakresie 50

– kształcenie umiejętności pracy zespołowej

 

 

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

– obliczać sumy i różnice w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;

– porównywać i porządkować liczby w zakresie 100;

– wskazać liczby parzyste i nieparzyste;

– czytać ze zrozumieniem treść zadania;

– ułożyć pytania do zadania tekstowego;

– dokonywać obliczeń pamięciowych w zakresie tabliczki mnożenia i dzielenia ( zakres do 50);
– współpracować w zespole na zasadach partnerstwa i przestrzegać zasad rywalizacji.
– potrafi pogodzić się z wygraną i porażką.

– brać aktywny udział w zajęciach;

– rozwiązywać zadania tekstowe sposobem matematycznym

– sprawnie posługiwać  się rachunkiem pamięciowym zgodnie z właściwą kolejnością wykonywania działań,

 

Metody: słowna, ćwiczeń  praktycznych, aktywizujące

Formy pracy: zbiorowa, w parach, indywidualna.

Środki dydaktyczne:  Śnieżynki z liczbami i sylabami, kartoniki z liczbami od 0 – 9 , metry krawieckie i spinacze, kolorowe balony z zadaniami dla każdego dziecka, kartony do zabawy w „milczka” klucze z działaniami

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Temat dnia

Przebieg zajęć dydaktycznych

Pomoce

„Zabawy

matematyczne”

  1. Wprowadzenie do zajęć – rozwiązanie zagadki matematycznej na tablicy

 

  1. Zabawa w „Milczka na rozgrzewkę
    Nauczyciel podaje proste działania matematyczne na mnożenie i dzielenie w zakresie 50. Dzieci z przygotowanych wcześniej i rozłożonych na ławkach kartoników (0-9) wybierają właściwy wynik i pokazują go nauczycielowi. Nauczyciel sprawdza poprawność obliczeń i podaje kolejne działanie.  
  • Na tablicy umieszczone są liczby od 0 do 9 oraz znaki działań. Nauczyciel wskazuje liczby oraz znaki działań. Uczeń w pamięci wykonuje wskazane działanie
  1.  Szukanie „nagrodyprzez rozwiązywanie zadań  Każda grupa otrzymuje karton  z zadaniem tekstowym.

Grupa, która poprawnie rozwiąże zadanie otrzymuje klucz, ze wskazówką-  gdzie znajduje się – nagroda

  1. 4.      Zabawa matematyczna „Jaką jestem Liczbą?”

Uczniowie mają zawieszone na plecach kartoniki z liczbami. Dzieci dobierają się parami i próbują odgadnąć swoje liczby zadając pytania.

– liczby podzielne przez 5 ustawiają się przy pani …….

– liczby się przedstawiają : jestem liczbą dwucyfrową, parzystą, podzielną przez…..

– liczby ustawiają się rosnąco i malejąco…

  1. Zabawa ruchowa: Dzieci rzucają do siebie kulkami na umówiony znak przestają rzucać i odwijają kulę w poszukiwaniu działania matematycznego obliczamy sumę i różnicę liczb. /dzieci dobierają się parami i sprawdzają poprawność rozwiązania/
  2. Mierzymy i liczymy: uczniowie mierzą dowolnie wybrany przedmiot w sali. Mnożenie i dzielenie z wykorzystaniem metra krawieckiego i spinaczy. Sprawdzanie wyników przez rodziców i nauczyciela.
  3. Jaka jest Twoja magiczna liczba?”. Każde z dzieci ma za zadanie zsumować wszystkie cyfry znajdujące się w jego dacie urodzenia. Jeżeli suma cyfr jest liczbą dwucyfrową należy dodawać do siebie obie cyfry tak długo aż otrzymany zostanie wynik jednocyfrowy. Następnie dzieci odczytują  charakterystyki danej cyfry według numerologii i dyskutują w parach, które elementy opisu są zgodne z prawdą, a które w ogóle do nich nie pasują.
  4. Zabawa dydaktyczna przy piosence  Jeśli jesteś dziś szczęśliwy”- dzieci zabierają dla siebie jedną śnieżynkę odczytują działanie i szukają chmurki z odpowiednim wynikiem.

 

  1. Zadania w balonie. Dzieci dorysowują balonom buźki markerami i wyjaśniają jak się czują po takiej balonowej lekcji i czy są z siebie zadowolone.

   Na zakończenie nauczyciel przygotowuje po jednym balonie dla każdego ucznia, w którym umieszcza zagadkę matematyczną lub kilka zadań matematycznych do rozwiązania. W domu dzieci przepisują zadania do zeszytów od matematyki i rozwiązują je. Zadaniem dzieci jest siadanie na balonach i uciskanie ich do momentu aż pękną. Następnie dzieci przepisują zagadki/zadania do zeszytów od matematyki i rozwiązują je.

 

Podsumowanie zajęć

Dokończ zdanie:

– najbardziej podobało mi się na zajęciach…..

– dziś nauczyłam/łem się…….

– dziś poćwiczyłam/łem……..

– z dzisiejszych zajęć najbardziej zapamiętam….

– podczas zajęć najtrudniejsze było……

 Na zakończenie dzieci uzasadniają swoje wypowiedzi i następuje podsumowanie lekcji.

Podsumowanie i ocena zajęć. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach.

 

Śnieżynki z liczbami i sylabami.

 

Kartoniki z liczbami od 0 – 9 dla każdego dziecka

 

 

 

 

 

Koperty z zadaniami dla każdej grupy. Klucz do skarbu.

 

 

 

Kartoniki zawieszone na tasiemkach dla każdego dziecka

 

 

 

 

Papierowe kulki z działaniami.

 

 

 

 

 

Metry krawieckie i spinacze.

 

Na kolorowych kartonach dzieci mają wypisane daty urodzin. Samodzielnie odczytują charakterystykę danej liczby.

 

Śnieżynki i chmurki z działaniami.

 

 

Kolorowe balony z zadaniami dla każdego dziecka.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *