Już od kilku lat staram się raz w roku przeprowadzać dla rodziców zajęcia pokazowe, które maja na celu pokazanie jak wygląda praca z dziećmi, jaką wiedzę i umiejętności posiadają dzieci. Rodzice mają możliwość zobaczyć jak dzieci pracują na zajęciach, jaka jest ich aktywność i zaangażowanie. Różnorodność zabaw matematycznych w obserwowanych zajęciach zachęci rodziców do kontynuowania zabaw z dzieckiem w domu w celu doskonalenia dodawania i odejmowania liczb w realizowanym zakresie. Na podstawie własnych obserwacji oraz przeprowadzonych rozmów z rodzicami i uczniami, mogę stwierdzić, że prowadzona przeze mnie lekcja otwarta była udana i potrzebna. Wzbogaciła wszystkich jego uczestników w nowe doświadczenia i przyniosło obustronne korzyści.
Nauczyciel prowadzący: Halina Duran
Temat zajęć: „Zabawy matematyczne”
Cel nadrzędny: Indywidualizacja w procesie nauczania matematyki – lekcja otwarta dla rodziców.
Obszary z podstawy programowej:
– w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,
– zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
– dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100, mnoży i dzieli w zakresie 50,
– rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania
– mierzy i podaje wyniki pomiaru
Cele ogólne:
– utrwalenie wiadomości na temat liczb dwucyfrowych;
– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
– doskonalenie umiejętności uzupełniania treści w zadaniach tekstowych: poprawnego zapisywania pytań, działań matematycznych i odpowiedzi.
– utrwalenie umiejętności mnożenia i dzielenia liczb w zakresie 50
– kształcenie umiejętności pracy zespołowej
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
– obliczać sumy i różnice w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
– porównywać i porządkować liczby w zakresie 100;
– wskazać liczby parzyste i nieparzyste;
– czytać ze zrozumieniem treść zadania;
– ułożyć pytania do zadania tekstowego;
– dokonywać obliczeń pamięciowych w zakresie tabliczki mnożenia i dzielenia ( zakres do 50);
– współpracować w zespole na zasadach partnerstwa i przestrzegać zasad rywalizacji.
– potrafi pogodzić się z wygraną i porażką.
– brać aktywny udział w zajęciach;
– rozwiązywać zadania tekstowe sposobem matematycznym
– sprawnie posługiwać się rachunkiem pamięciowym zgodnie z właściwą kolejnością wykonywania działań,
Metody: słowna, ćwiczeń praktycznych, aktywizujące
Formy pracy: zbiorowa, w parach, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Śnieżynki z liczbami i sylabami, kartoniki z liczbami od 0 – 9 , metry krawieckie i spinacze, kolorowe balony z zadaniami dla każdego dziecka, kartony do zabawy w „milczka” klucze z działaniami
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Temat dnia | Przebieg zajęć dydaktycznych | Pomoce |
„Zabawy matematyczne” |
Grupa, która poprawnie rozwiąże zadanie otrzymuje klucz, ze wskazówką- gdzie znajduje się – nagroda
Uczniowie mają zawieszone na plecach kartoniki z liczbami. Dzieci dobierają się parami i próbują odgadnąć swoje liczby zadając pytania. – liczby podzielne przez 5 ustawiają się przy pani ……. – liczby się przedstawiają : jestem liczbą dwucyfrową, parzystą, podzielną przez….. – liczby ustawiają się rosnąco i malejąco…
Na zakończenie nauczyciel przygotowuje po jednym balonie dla każdego ucznia, w którym umieszcza zagadkę matematyczną lub kilka zadań matematycznych do rozwiązania. W domu dzieci przepisują zadania do zeszytów od matematyki i rozwiązują je. Zadaniem dzieci jest siadanie na balonach i uciskanie ich do momentu aż pękną. Następnie dzieci przepisują zagadki/zadania do zeszytów od matematyki i rozwiązują je.
Podsumowanie zajęć Dokończ zdanie: – najbardziej podobało mi się na zajęciach….. – dziś nauczyłam/łem się……. – dziś poćwiczyłam/łem…….. – z dzisiejszych zajęć najbardziej zapamiętam…. – podczas zajęć najtrudniejsze było…… Na zakończenie dzieci uzasadniają swoje wypowiedzi i następuje podsumowanie lekcji. Podsumowanie i ocena zajęć. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach.
| Śnieżynki z liczbami i sylabami.
Kartoniki z liczbami od 0 – 9 dla każdego dziecka
Koperty z zadaniami dla każdej grupy. Klucz do skarbu.
Kartoniki zawieszone na tasiemkach dla każdego dziecka
Papierowe kulki z działaniami.
Metry krawieckie i spinacze.
Na kolorowych kartonach dzieci mają wypisane daty urodzin. Samodzielnie odczytują charakterystykę danej liczby.
Śnieżynki i chmurki z działaniami.
Kolorowe balony z zadaniami dla każdego dziecka.
|