Z doświadczeń wielu dyrektorów szkół wiem, jak wiele trudności sprawiało im przygotowanie autorskiej koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły. Wielu posiłkowało się dostępnymi dokumentami w Internecie. Po wpisaniu do popularnej wyszukiwarki internetowej hasła: koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły pojawia się kilkadziesiąt lepszych lub gorszych propozycji. Odradzam jednak stanowczo kopiowanie tego rodzaju pomysłów. Większość z nich dotyczy konkretnej placówki, umieszczonej w konkretnym środowisku, a my zakładamy, że chcemy stworzyć wizję swojej wymarzonej szkoły.
Dlatego warto własnoręcznie napisać swoją koncepcję.
Koncepcję zatem piszemy w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę dotyczącą szkoły, w której zamierzamy zostać dyrektorem.
Jeżeli jednak nasz wybór padnie na placówkę, w której dotychczas nie pracowaliśmy i jej nie znamy, warto zapoznać się ze specyfiką jej funkcjonowania.
Możemy to zrobić poprzez:
– wykorzystanie informacji ze strony internetowej szkoły,
– dokumentów szkoły ogólnie dostępnych (pamiętajmy, iż podstawowe dokumenty szkoły takie jak: statut, wewnątrzszkolne zasady oceniania, program wychowawczy i profilaktyki powinny być ogólnodostępne i dotychczasowy dyrektor szkoły nie prawa zabronić nam do nich dostępu)
– informacje uzyskane w odpowiednim wydziale edukacji
– informacje w lokalnych biuletynach, regionalnych gazetach czy forach internetowych.
UWAGA
Poniższy przykład koncepcji nie daje gwarancji wygrania konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
Jest tylko jednym z wielu przykładów, jak można przygotować taką koncepcję
Zachęcam do opracowania własnej koncepcji
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA, PUBLICZNEJ SZKOŁY LUB PLACÓWKI
im. ……………………………….
w ………………………, ul. ……………………….
wraz z uzasadnieniem przystąpienia do konkursu
Uzasadnienie przystąpienia do konkursu
Zgłaszając swoją kandydaturę w konkursie na stanowisko dyrektora Szkoły …………………… Nr ………………… w …………………….. pragnę podkreślić, iż posiadam odpowiednie do pełnienia tej funkcji kwalifikacje: (tu można wpisać pełnione dotychczas funkcje, znajomość szkoły, itp.
……………………………………………………………………………………
Mam wypracowaną wizję zmian w placówce, której głównym celem będzie ………………………………………………………………………………………..
Ponadto spełniam wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora określone w Rozporządzeniu MEN z dnia 27.10.2009 roku:
– ukończyłem studia wyższe magisterskie i posiadam przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole …………………………
– ukończyłem kurs kwalifikacyjny w zakresie zarządzania oświatą,
– posiadam …………. letni staż pracy pedagogicznej oraz ……….. letni okres zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych
– uzyskałem w roku ………….. wyróżniającą ocenę pracy na stanowisku ………………..
– posiadam zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
– jestem nauczycielem mianowanym/dyplomowanym.
I. Wstęp
Niniejsza koncepcja kierowania Szkołą …………………………………..
Nr …………. im. …………………. w ………………… powstała w oparciu o:
– własne doświadczenia wyniesione z pracy na stanowisku ……………………
– inne dokumenty (jakie?)
– analizę opinii rodziców, uczniów oraz pracowników szkoły na temat ich potrzeb i oczekiwań wobec szkoły,
– wnioski z ewaluacji zewnętrznej w roku szkolnym …………..
Niniejsza koncepcja składa się z charakterystyki specyficznych uwarunkowań pracy szkoły, swoistego stanu „wyjścia” oraz przedstawienia zmian i kierunków rozwoju szkoły, służących zwiększeniu efektywności pracy placówki, uwzględniających: proces kształcenia, opieki i wychowania, rozwój bazy szkoły, podniesienie kwalifikacji kadry pedagogicznej, współpracę z instytucjami i organizacjami oraz ze środowiskiem lokalnym.
II. Informacje ogólne
• Środowisko szkoły
……………………………………………………………………………………………………………………
• Oferta edukacyjna szkoły
……………………………………………………………………………………………………………………
III. Koncepcja kierowania szkołą w latach 2022-2027
Pełniąc funkcję dyrektora chciałbym kontynuować tworzenie w szkole optymalnych warunków do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju wszystkich uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań; tworzenie szkoły przyjaznej dziecku i jego rodzinie, zapewniającej godne warunki pracy i rozwoju wszystkim pracownikom. Chciałbym kontynuować współpracę ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami i organizacjami oświatowymi. Powyższe cele zamierzam realizować poprzez podjęcie następujących przedsięwzięć w najważniejszych dziedzinach pracy szkoły:
Proces kształcenia
W zakresie aktualizowania i uatrakcyjniania oferty edukacyjnej szkoły podejmę działania:
• …………………………………………………………………………………
• …………………………………………………………………………………
Terminy realizacji: wszystkie działania związane z podnoszeniem jakości ofert szkoły podejmowane będą zgodnie z ustalanym corocznie planem pracy dydaktyczno-wychowawczej, będą realizowane na bieżąco zgodnie z aktualnymi potrzebami i oczekiwaniami uczniów.
Proces opieki i wychowania
………………………………………………………………………
Zadania powyższe realizowane będą poprzez:
……………………………………………………………………
Terminy realizacji: wszystkie działania związane z wypełnianiem przez szkołę funkcji profilaktyczno – wychowawczej będą zgodnie z programem wychowania oraz programem profilaktyki oraz będą realizowane na bieżąco zgodnie z aktualnymi potrzebami i oczekiwaniami uczniów.
Podnoszenie kwalifikacji kadry pedagogicznej
……………………………………………………………………………
Terminy realizacji: podnoszenie przez kadrę pedagogiczną kwalifikacji odbywać się będzie zgodnie z ustalanym corocznie planem doskonalenia, planem WDN oraz kalendarium stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Planuję ponadto, że każdy nauczyciel raz w roku przeprowadzi lekcję otwartą.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami i organizacjami wspierającymi szkołę
Szkoła nie może funkcjonować sama w sobie, bez wsparcia i pomocy wielu podmiotów współdziałających w procesie edukacyjnym. Od jakości tej współpracy zależy powodzenie wielu inicjatyw i poczynań.
Najważniejszą z grup zainteresowanych pracą szkoły są rodzice. Celem współpracy z rodzicami będzie
……………………………………………………………………………
W zakresie współpracy z najbliższym środowiskiem szkoły nadrzędnym zadaniem będzie
…………………………………………………………………………
Rozwój bazy szkoły
Aby proces kształcenia i wychowania odbywał się w prawidłowy sposób niezbędne jest nieustanne tworzenie odpowiednich warunków do pracy, zarówno uczniom jak i nauczycielom poprzez poprawę stanu technicznego budynku i wyposażenia szkoły. Moim zadaniem na najbliższe lata będzie:
…………………………………………………………………………………………………
terminy realizacji:
…………………………………………………………………………………………
Podniesienie jakości pracy placówki polegające na zapewnieniu skutecznego zarządzania wszystkimi dziedzinami pracy szkoły. Organizacja pracy dyrektora szkoły
……………………………………………………………………………………
Mam nadzieję, iż przedstawiona koncepcja obejmuje wszystkie, strategiczne dziedziny pracy placówki i przyczyni się do dalszego rozwoju organizacyjnego Szkoły .
Własnoręczny podpis kandydata
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: