Uczymy się we współpracy – metody sprzyjające pracy zespołowej na lekcji

Dlaczego warto wprowadzać metody aktywizujące i jak konkretnie to robić? O tym dziś i w kolejne środy. Dziś o podziale na grupy.

            Korzyści z pracy grupy są niezaprzeczalne. Potwierdzają ten fakt wszystkie prowadzone na ten temat badania. 

 

KORZYŚCI ORGANIZACYJNE

KORZYŚCI INDYWIDUALNE

  ●         wykonywanie zadań, którym nie podoła jednostka

 

  ●         wykorzystanie wszelkich zdolności i talentów w procesie rozwiązywania złożonych problemów

 

  ●         zespołowe podejmowanie decyzji przy uwzględnieniu różnych, często konfliktowych punktów widzenia

 

  ●         efektywna forma kierowania zachowaniem pracowników

 

  ●         wzrost organizacyjnej stabilności przez integrację nowych pracowników

  ●         łatwiejsze poznanie organizacji

 

  ●         doświadczenie własne

 

  ●         możliwości poznania swoich umiejętności

 

  ●         pozytywne wzmocnienia od grupy

 

  ●         zaspokajanie ważnych potrzeb – kontaktów społecznych i uznania

 

Praca w grupach jest metodą bardzo cenną:

●         uczy kooperacji, respektowania przyjętych zasad i dyscypliny, umożliwia doświadczenie współzależności i współodpowiedzialności

●         pozwala na doskonalenie kompetencji komunikacyjnych (zabierania głosu, wypowiadania swoich myśli, respektu dla zdania innych, rozwiązywania problemów, słuchania innych)

●         ułatwia aktywizację wszystkich uczniów (co jest szczególnie ważne dla dzieci nieśmiałych lub pracujących wolniej)

●         działa wzajemnie inspirująco (co ma miejsce podczas dzielenia się swoim pomysłami, doświadczeniami).

Jak dzielić na grupy?

            Nieefektywne jest budowanie zespołu o większej niż 6 liczbie członków. Najlepiej pracują grupy kilkuosobowe (4, 5-osobowe), mieszane po względem płci – choć zależy to od zadania (np. w niektórych metodach może być inaczej). Grupy powinny być dobierane według zasady zmienności, np.: poprzez losowanie (kolorowych kartek z numerami grupy, patyczków, cukierków itp.), podział automatyczny (uczniowie w kole odliczają do 4 lub 5 i formują grupę jedynek, dwójek itd.).

            W ramach grupy uczniowie mogą mieć do wykonania takie same zadania dla wszystkich grup, zadania odmienne lub zadania względem siebie etapowe.

            W ramach grupy zaś:

a)      uczniowie mogą mieć nieokreślone role (wszyscy pracują na równych prawach)

b)      wszyscy pracują na równych prawach plus jedna osoba jest wyznaczona do kontaktu z nauczycielem (tzw. „contact person”)

c)      każda osoba w grupie pełni jakąś funkcję, np.:

Jedynka – osoba, która pilnuje czasu ustalonego dla wykonywanej pracy (time-keeper)

Dwójka – osoba, która otrzymuje i przekazuje grupie przygotowane przez nauczyciela materiały potrzebne do pracy (resource- manager)

Trójka – osoba, która zachęca do pracy i ponagla (coach)

Czwórka – osoba, która zapisuje pomysły grupy (writer)

Piątka – osoba, która relacjonuje rozwiązania ustalone w grupie na ogólnym forum i ewentualnie ustala z innymi „piątkami” rozwiązanie wspólne dla całej grupy (communicator).

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *