Korzyści z pracy grupy są niezaprzeczalne. Potwierdzają ten fakt wszystkie prowadzone na ten temat badania.
KORZYŚCI ORGANIZACYJNE | KORZYŚCI INDYWIDUALNE |
● wykonywanie zadań, którym nie podoła jednostka
● wykorzystanie wszelkich zdolności i talentów w procesie rozwiązywania złożonych problemów
● zespołowe podejmowanie decyzji przy uwzględnieniu różnych, często konfliktowych punktów widzenia
● efektywna forma kierowania zachowaniem pracowników
● wzrost organizacyjnej stabilności przez integrację nowych pracowników | ● łatwiejsze poznanie organizacji
● doświadczenie własne
● możliwości poznania swoich umiejętności
● pozytywne wzmocnienia od grupy
● zaspokajanie ważnych potrzeb – kontaktów społecznych i uznania |
Praca w grupach jest metodą bardzo cenną:
● uczy kooperacji, respektowania przyjętych zasad i dyscypliny, umożliwia doświadczenie współzależności i współodpowiedzialności
● pozwala na doskonalenie kompetencji komunikacyjnych (zabierania głosu, wypowiadania swoich myśli, respektu dla zdania innych, rozwiązywania problemów, słuchania innych)
● ułatwia aktywizację wszystkich uczniów (co jest szczególnie ważne dla dzieci nieśmiałych lub pracujących wolniej)
● działa wzajemnie inspirująco (co ma miejsce podczas dzielenia się swoim pomysłami, doświadczeniami).
Jak dzielić na grupy?
Nieefektywne jest budowanie zespołu o większej niż 6 liczbie członków. Najlepiej pracują grupy kilkuosobowe (4, 5-osobowe), mieszane po względem płci – choć zależy to od zadania (np. w niektórych metodach może być inaczej). Grupy powinny być dobierane według zasady zmienności, np.: poprzez losowanie (kolorowych kartek z numerami grupy, patyczków, cukierków itp.), podział automatyczny (uczniowie w kole odliczają do 4 lub 5 i formują grupę jedynek, dwójek itd.).
W ramach grupy uczniowie mogą mieć do wykonania takie same zadania dla wszystkich grup, zadania odmienne lub zadania względem siebie etapowe.
W ramach grupy zaś:
a) uczniowie mogą mieć nieokreślone role (wszyscy pracują na równych prawach)
b) wszyscy pracują na równych prawach plus jedna osoba jest wyznaczona do kontaktu z nauczycielem (tzw. „contact person”)
c) każda osoba w grupie pełni jakąś funkcję, np.:
Jedynka – osoba, która pilnuje czasu ustalonego dla wykonywanej pracy (time-keeper)
Dwójka – osoba, która otrzymuje i przekazuje grupie przygotowane przez nauczyciela materiały potrzebne do pracy (resource- manager)
Trójka – osoba, która zachęca do pracy i ponagla (coach)
Czwórka – osoba, która zapisuje pomysły grupy (writer)
Piątka – osoba, która relacjonuje rozwiązania ustalone w grupie na ogólnym forum i ewentualnie ustala z innymi „piątkami” rozwiązanie wspólne dla całej grupy (communicator).