Wielką galą u prezydenta Bronisława Komorowskiego zakończyła się VI edycja programu „Szkoła bez Przemocy” – EDURADA na gali była, znajdą Państwo na stronie relację z tej uroczystości a przy okazji trochę informacji o samym programie i jego uczestnikach.
Równie uroczyście w Galerii Porczyńskich zakończył się konkurs „ Mam 6 lat” ( relacja także u nas).
Kiedy się spojrzy na tematykę tych ogólnokrajowych działań, od razu widać ważne tematy edukacyjne tego roku. Mimo przesunięcia obowiązku szkolnego dla sześciolatków na rok 2014 temat nadal jest ważny – samorządy i szkoły przygotowują się na przyjęcie sześciolatków, trwa debata na temat gotowości do uczenia się dzieci w różnym wieku, metod wspierających uczenie się i gotowości rodziców do posyłania dzieci do szkoły. Z rozwojem dzieci jest tak, że trwa, nie czekając na decyzje dorosłych. Tym ważniejsze jest, aby decyzje te były mądre i w dobrym czasie podjęte. Zmiany w systemie edukacji nie zachodzą bardzo szybko – to z jednej strony dobrze, a z drugiej czasami powoduje, że tracimy czas. O tym, że sześciolatki mogłyby rozpoczynać naukę szkolną, mówi się od bardzo dawna ( i na pewno nie od tej reformy edukacji ). Ale dopiero teraz rzeczywiście coś się zaczęło dziać. Pewnie wiele czynników na to się złożyło – tempo zmian cywilizacyjnych, ale też programy typu Przyjazna szkoła wspierające te zmiany. Powoli staje się oczywiste, że muszą zmienić się metody uczenia, jeśli mówimy o autentycznej indywidualizacji nauczania; że praca zespołowa – na przykład w projekcie – wspomaga rozwój i uczy wielu kompetencji, w tym także społecznych; że dobra diagnoza na wstępie ułatwia planowanie pracy, a jest ono znacznie efektywniejsze, jeśli odbywa się w zespole nauczycieli i specjalistów opiekujących się konkretnym dzieckiem, przy współudziale rodziców. Niedawno IBE przedstawiło – trwa pilotaż – wspaniałe nowe narzędzie diagnostyczne, takie narzędzie na miarę XXI wieku, które pozwala określić indywidualny potencjał każdego dziecka. Napiszemy Państwu o tym obszerniej w odrębnym tekście.
Temat, który w czerwcu zdominował inne, to EURO 2012. Szkoły również dotyka z wielu ważnych względów. Po pierwsze – bezpieczeństwa dzieci wracających do domów w dni meczowe, szczególnie ze szkół blisko Stref Kibica. Każde miasto inaczej podeszło do tego zagadnienia, dyrektorzy szkół również mają własne rozwiązania tego problemu. Czy napiszą Państwo do nas, w jaki sposób u Was dba się o bezpieczeństwo dzieci w czasie EURO?
Po drugie – to wspaniała lekcja wychowawcza…. Znakomicie pokazuje to VI edycja programu „Szkoła bez Przemocy”, która właśnie się zakończyła. Ale zasada fair play to tylko jeden z tematów wychowawczych inspirowanych przez EURO. Możemy również mówić o wspólnym przeżywaniu dużych imprez, o standardach kibicowania, o poczuciu wspólnoty, o solidarności i tożsamości , o udziale w kulturze masowej, o przeżywaniu sportu, o tym wszystkim, czego sport nas uczy, o możliwościach komunikacyjnych współczesnego świata, o sztuce zabawy itd. itd…. W jaki sposób Państwo w szkole wykorzystali wychowawczo EURO? Bardzo jesteśmy ciekawi!
Z takich absolutnie najważniejszych spraw wymieniłabym wszystko, co dotyczy Karty Nauczyciela. Rozpoczęte przez poprzednią ekipę rządową prace mające na celu zmianę Karty, nie przyniosły efektu w postacie powstania nowego dokumentu, ale wywołały dyskusję, w której pojawiały się bardzo interesujące opinie na temat koniecznych zmian w ustawie Karta Nauczyciela. Dawno nie było na ten temat tak inspirujących a jednocześnie rzeczowych głosów.
W środę w Gazecie Wyborczej odbędzie się debata „Co dalej z Kartą Nauczyciela?”. EDURADA na tę debatę się wybiera, więc jeśli za naszym pośrednictwem chcieliby Państwo zadać tam pytania, to, proszę, przysyłajcie je do nas. Debata jest w środę po południu, więc przekażemy wszystkie pytania, które wpłyną do nas do godziny 12 – tej 13 czerwca. A potem zdam Państwu relację z debaty.
Zapraszam do korzystania z EDURADY!