Zadania dyrektora szkoły w okresie zawieszenia zajęć – rozliczenie działań na koniec semestr/okresu.
Podobnie jak w dotychczasowych regulacjach w okresie zawieszenia funkcjonowania szkoły, na dyrektorze będą spoczywały nowe zadania. Ich zakres uległ jednak pewnej zmianie w stosunku do poprzednich regulacji.
Zadania dyrektora | Objaśnienia |
Ustala, czy uczniowie między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia. | Jest to obowiązek o charakterze weryfikacyjnym. W zależności od tego podejmuje się ustalenia w sprawie kształcenia zdalnego. |
Ustala, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć. | Ustalenie to powinno być podjęte we współpracy z nauczycielami. Chodzi tu m.in. o wybór narzędzi do komunikacji – platformy edukacyjnej (np. Office 365, Zoom, Discord, GSuite). |
Określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych | Chodzi tu przede wszystkim o kwestie ochrony danych osobowych. W szkole powinna być przyjęta polityka bezpieczeństwa, regulamin kształcenia zdalnego lub inny dokument określający zasady ochrony tych danych., |
Ustala, we współpracy | |
Ustala potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego lub szkolnego zestawu programów nauczania oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw; | Ustalenie to powinno być podjęte z nauczycielami. |
Ustala potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten program. | Ustalenia należy dokonać w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców. |
Ustala tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych. | Ustalenia tego należy dokonać we współpracy z nauczycielami. Należy uwzględnić w szczególności: a) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, c) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, d) łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, e) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć, f) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego Nie można ograniczać się jedynie do prowadzenia zajęć w formie online. Należy też – w rozsądnym zakresie – polecać uczniom wykonywanie ćwiczeń we własnym zakresie przez uczniów. W ten sposób zapewnimy również kształcenie bez użycia komputerów. Według MEN: „Dobór narzędzi przy tej formie kształcenia powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.” |
| |
Ustala sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych. | Ustalenie to powinno być podjęte we współpracy z nauczycielami. Z racji tego, że kompetencję tę przydzielono nauczycielowi, zmiana w tym zakresie nie wymaga nowelizacji statutu szkoły. |
Zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację | Należy zapewnić możliwość skorzystania przez uczniów a) indywidualnych, b) w małych grupach. Konsultacje będą dobrowolne dla uczniów. Wymiar konsultacji ma być uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków szkoły. W praktyce oznacza to, że dyrektorzy będą musieli ustalić (biorąc pod uwagę także warunki szkoły) zapotrzebowanie wśród uczniów i ich rodziców na konsultacje, a następnie ustalić ich wymiar, terminy realizacji i odpowiedzialnych nauczycieli. Jeżeli takie zapotrzebowanie będzie istniało, wówczas dyrektor będzie miał obowiązek organizacji konsultacji. |
Ustala sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy | Ustalenia tego należy dokonać we współpracy z nauczycielami. Do ustalenia zasad oceniania bieżącego uczniów w okresie zawieszenia jak również informowania uczniów i rodziców Naturalnym rozwiązaniem w zakresie monitorowania postępów uczniów jest dziennik elektroniczny. Za pośrednictwem tego dziennika uczniowie mogą być zobligowani do przekazywania zdjęć/skanów wykonanych prac. Tym samym kanałem komunikacji nauczyciel może wystawiać oceny bieżące i informować o nich uczniów oraz ich rodziców. Jeżeli zaś w szkole nie ma dziennika elektronicznego, wówczas dobrze jest skorzystać z komunikatorów internetowych typu Messenger lub WhatsApp. |
Ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminów. | Dotyczy warunków i sposobu przeprowadzania: a) egzaminu klasyfikacyjnego, b) egzaminu poprawkowego, c) egzaminu semestralnego, d) sprawdzianu wiadomości i umiejętności a także warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny. Należy także ustalić warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych, jak również egzaminów dyplomowych w szkołach artystycznych. |
Przekazuje uczniom, rodzicom | Dotyczy to w szczególności: a) organizacji kształcenia specjalnego, b) pomocy psychologiczno-pedagogicznej, c) indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, d) indywidualnego nauczania, e) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, f) zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub zajęć |
Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami. | Należy uwzględnić potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych: a) kształceniem specjalnym, b) indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, c) indywidualnym nauczaniem, d) wczesnym wspomaganiem rozwoju, e) uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze f) uczęszczających na zajęcia, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 10 Prawa oświatowego. |
Ustala zasady zaliczania | W przypadku, gdy w związku z nauczaniem zdalnym nauczyciel przekroczy obowiązujący go wymiar zajęć, wówczas należy mu wypłacić wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. |