Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ OK.: Od coachingu do oceniania kształtującego

OK.: Od coachingu do oceniania kształtującego

08:19 27-07-2015

Kategoria: Ocenianie kształtujące , Wychowanie , Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe

Coaching to słowo coraz bardziej odrzucane w środowisku oświatowym. Czy słusznie? Zastanówmy się, czym może być coaching w oświacie

Coaching to słowo coraz bardziej odrzucane w środowisku oświatowym. Ta forma uczenia w świecie biznesu jest popularna od wielu lat. W znaczących instytucjach, dyrektor w naturalny sposób korzysta ze wsparcia coacha. Dzięki wspólnej pracy nabiera  dystansu do różnych spraw, ale też często zmienia swój punkt widzenia na temat współpracy z ludźmi i drogi rozwoju własnej firmy.

Czym jest coaching i dlaczego staje się tak bardzo popularny w różnych oddalonych od siebie środowiskach?

Coaching to proces zachodzący pomiędzy coachem a jego klientem, podczas którego klient nabiera nowych umiejętności, a coach otrzymuje informację od klienta na temat jego satysfakcji z efektów pracy coacha.

Temu procesowi towarzyszy informacja zwrotna, która przekształca się w zjawisko sprzężenia zwrotnego.

Żeby lepiej zrozumieć świat coachingu, można porównać go z nauczaniem, a także uchwycić różnicę pomiędzy coachem a nauczycielem.

W coachingu występują relacje partnerskie pomiędzy coachem a jego klientem. W zaawansowanym stadium tego zjawiska odpowiedzialność za wyniki procesu bierze na siebie klient. Natomiast w procesie uczenia relacje są pochyłe. Nauczyciel jest tym, który „wie”, a uczeń za pomocą nauczyciela powinien się „dowiedzieć”.  W tradycyjnym modelu uczenia, uczniowie próbują przerzucić odpowiedzialność za wyniki uczenia na nauczyciela lub rodzica. Natomiast w coachingu za efekty procesu odpowiedzialny jest klient, rola coacha skupia się głównie na wspieraniu. Relacje kształtują się na zasadzie drogi dwukierunkowej. W procesie uczenia mamy do czynienia z drogą jednokierunkową, która przebiega od nauczyciela do ucznia. Osoba ucząca nie potrafi przyjmować informacji zwrotnej od uczącego się. Ma też problem z przekazywaniem informacji zwrotnej uczniowi, a z pewnością z przekazaniem informacji negatywnej. W coachingu poświęcamy wiele uwagi na budowanie wzajemnego poczucia bezpieczeństwa. Do tego właśnie służy narzędzie komunikacji, jakim jest informacja zwrotna.

Rodzi się pytanie - co to jest informacja zwrotna i dlaczego jest taka ważna?

Informacja zwrotna to wyrażenie własnego stanu emocji, w wyniku zachowania drugiej strony, nie oceniamy natomiast zachowania innych, ponieważ ma to negatywny wpływ na budowanie poczucia bezpieczeństwa.

Praca metodą coachingu daje trzykrotnie większą skuteczność w uczeniu i sprawia większą satysfakcję obu stronom tego procesu, a co najważniejsze przebiega przy zachowaniu poczucia bezpieczeństwa klienta i coacha.

Coaching w szkole ma szansę zaistnieć pod hasłem oceniania kształtującego. Jedna i druga metoda wywodzi się z tego samego pnia, oparta jest na tej samej filozofii.

Ocenianie kształtujące zostało rozbudowane o takie elementy, jak cele lekcji, kryteria oceniania, ocena koleżeńska, a także informacja zwrotna. Zastosowanie tych wszystkich elementów pozwoli nauczycielom zbudować nowe, przyjazne relacje. Uczeń znając kryteria oceny jest w stanie zgodnie z nimi przygotowywać się do zajęć, sprawdzianu. Jest spokojny, ponieważ wie, czego od niego oczekuje nauczyciel. Rodzic w oparciu o kryteria łatwiej pomoże dziecku przepracować dany materiał. Ten model gwarantuje, że szkoła staje się naprawdę przyjazna, a uczniowie odnajdują w niej swoje znaczące miejsce. Uczeń zaczyna lubić, a nawet zachwycać się własną szkołą.

Metoda oceniania kształtującego ma szersze zastosowanie. Można z niej korzystać wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z oceną. Dotyczy to szkoły, rodziny, pracy i środowiska w którym żyjemy. Mam świadomość, że uczenie metodą oceniania kształtującego jest kierunkiem trudnym, bo wymaga zmiany w mentalności nauczyciela, świadomej pracy nad sobą i długiego czekania na prawdziwe efekty. Pytanie zasadnicze nie brzmi, czy jest to dobra metoda i od kiedy próbujemy ją wprowadzać, ale czy powinniśmy zacząć już od jutra.

Odpowiedź jest jedna: teraz, ani chwili dłużej. Pogłębioną wiedzę znajdziecie Państwo w książce Szkoła naprawdę przyjazna w duchu Oceniania Kształtującego. W następnym artykule skupię się na jednym z ważniejszych elementów oceniania kształtującego, jakim są kryteria oceniania.

Wojciech Turewicz

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x