Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Zagrożenia cyberprzestrzeni

Zagrożenia cyberprzestrzeni

08:38 17-09-2014

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Komputer podłączony do Internetu stał się stałym elementem życia naszych dzieci. Czy zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, które za sobą niesie?

Temat pewnie wielokrotnie przez Państwa „słyszany” – ale czy „widziany”?

Pytanie zadane nie bez kozery. Miałam przyjemność uczestniczyć niedawno w konferencji
na temat zagrożeń cyberprzestrzeni i stwierdziłam, że oprócz znajomości hasła, nie wiedziałam nic. Teraz jestem w szoku po tym co zobaczyłam i usłyszałam od prowadzących konferencję.

Prezentowane przez nich fragmenty gier, w które grają nasze dzieci były przerażające. Dziecko przez całe swoje życie nie jest w stanie zetknąć się z taką ilością przemocy z jaką styka się w ciągu czasu trwania jednej gry. Ukazywanie świata w tych grach jest okrutnie zachwiane. Posłużę się przymiotnikiem „totalna” w odniesieniu do degrengolady w treści zabaw komputerowych dzieci i młodzieży, a również dorosłych. Spędzanie czasu
na takiej rozrywce jest ogromnie popularne, a dochód ze sprzedaży gier większy niż dochód
z filmów produkowanych w HOLLYWOD.

Sama jestem matką, dorosłego już syna, i gdy pełna przerażenia po konferencji poinformowałam go o tym zobaczyłam, odpowiedział mi, że on również w grywał w takie gry. Na szczęście los obdarzył mnie rozsądnym dzieckiem, które zweryfikowało swoje zapatrywania na taki rodzaj rozrywki i jego kontakt z nią był jedynie przygodą. Nie będę skromna dodając w tym miejscu, że jest to również niemały wpływ wychowania jakie odebrał w domu. Niestety nie wszystkie dzieci przechodzą przez to „bezboleśnie”. Odbija się to na ich psychice, zdrowiu, życiu. Przenoszą zachowania ze świata wirtualnego do świata realnego. Tylko w grze mamy kilka żyć, natomiast w realu jest ono tylko jedno.

Istnieją również całe masy stron namawiających do autodestrukcji, funkcjonują pakty. Wiele treści zamieszczanych na stronach internetowych, w reklamach, zawiera przekazy podprogowe.

Sama korzystam często z komputera, internetu. Ale wiem, że każde narzędzie może służyć różnym celom. I tak jak np. nóż służy do krojenia chleba, tak również ten nóż może zabić.

Jako wykładowca w szkołach dla dorosłych obserwuję niepokojące przypadki (wcale nie odosobnione) ściągania całych prac z internetu. Osobiście wskazuję słuchaczom przydatne źródła w internecie, natomiast zachowanie „kopiuj – wklej” treści przeraża mnie. I nie chodzi tu nawet o prace na zasadnicze tematy, lecz również kopiowanie z internetu „własnych” przemyśleń. Analiza książki lub artykułu przez uczniów czy słuchaczy odeszła do lamusa. Po co się starać, jak można całość opracowania skopiować z jednej z dostępnych stron dla uczniów?

Uważam, że szkolenia, konferencje czy po prostu spotkania na temat zagrożeń cyberprzestrzeni powinny wejść na stałe do planu profilaktyki w szkołach. Mówmy o tym głośno dzieciom, młodzieży, rodzicom, wychowawcom.

O pozytywnych aspektach korzystania z komputera mogą Państwo przeczytać tutaj.

Małgorzata Kuśmierczyk

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x