Zespół tworzy dyrektor szkoły dla ucznia mającego orzeczenie o potrzebie specjalnego, opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz ucznia, który nie ma orzeczenia, opinii, ale nauczyciele, specjaliści, wychowawcy grup wychowawczych dostrzegli jego specjalne potrzeby edukacyjne. Niewątpliwie możemy utworzyć zespoły dla ucznia uzdolnionego, mającego trudności z opanowaniem podstawy programowej jedynie na podstawie rozpoznania własnego. Pamiętamy, że obecnie nauczyciele i specjaliści mogą zgłaszać uczniów do objęcia ich systemem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeśli zaobserwują u ucznia określoną „specjalną potrzebę”.
Zespół ma obowiązek:
1) przeprowadzić wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia – dotyczy tylko ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – dotyczy tylko ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
3) założyć i prowadzić kartę indywidualnych potrzeb ucznia – nie zakładamy jej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
4) opracować plan działań wspierających – nie opracowujemy go dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
5) ustalić zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia.
6) określić zalecane formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
7) przeanalizować i uwzględnić w dokumentacji zalecania zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
8) ocenić efektywność udzielonej pomocy.
9) ocenić efektywność danej formy pomocy.
10) przeanalizować kartę indywidualnych potrzeb z innej placówki.
11) podjąć działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
12) przedstawić po posiedzeniu zespołu indywidualną kartę potrzeb ucznia lub indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dyrektorowi szkoły.
Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne mają dodatkowo obowiązek zaplanowania działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji.