METRYCZKA KONSPEKTU:
SZKOŁA: Szkoła Podstawowa w Turzy Śląskiej
KLASA: IV a
LICZBA UCZNIÓW: 23
PRZEDMIOT: język polski
PROWADZĄCY LEKCJĘ: dr Zuzanna Krótki.
TEMAT LEKCJI: Głoska a litera (45 min.)
CELE LEKCJI:
I CELE W ZAKRESIE WIEDZY:
Uczeń:
- zna definicję głoski i litery,
- potrafi odróżnić głoskę od litery,
- wie, czym jest język mówiony, a czym pisany,
II CELE W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
- dostrzega to, że wyrazy dzielą się na jeszcze mniejsze cząstki,
- rozwiązuje rebus i sam odczytuje hasło „głoska”,
- próbuje zdefiniować pojęcie głoski,
- słucha tekstu „Bajki o Wszystkosłyszącym Czarodzieju” ze zrozumieniem,
- wypisuje z tekstu informacje,
- dostrzega różnicę pomiędzy głoską a literą,
- podaje własne przykłady wyrazów o różnej liczbie głosek i liter,
- głośno artykułuje i liczy głoski oraz litery w poszczególnych wyrazach (wylosowanych przez siebie lub przez innych uczniów),
- podaje liczbę głosek i liter w wspomnianych wyrazach ,
- dokonuje zapisu liter i głosek poszczególnych słów,
- dostrzega różnicę pomiędzy pisownią a wymową,
- podaje w jakich sytuacjach używa się głosek, a w jakich liter.
III CELE W ZAKRESIE POSTAW:
Uczeń:
- jest bardzo aktywny i zainteresowany tematem lekcji,
- dostrzega, że odróżnianie głosek od liter jest bardzo ważne i przydaje się w różnych sytuacjach,
METODY DYDAKTYCZNE (wg S. Bortnowskiego):
I NAUCZANIE PRZEZ PODAWANIE.
STRATEGIA ASOCJACYJNA:
- mini-wykład,
II NAUCZANIE PRZEZ POSZUKIWANIE I BADANIE.
STRATEGIA PROBLE MOWA:
- pogadanka heurystyczna
- słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela
III NAUCZANIE PRZEZ DZIAŁANIE:
- ćwiczenia
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- karta pracy dla uczniów,
- duże, kolorowe klocki,
- kapelusz,
- szal
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- indywidualna
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca (około 10 minut):
- Czynności organizacyjne: nauczyciel sprawdza obecność.
- Nauczyciel zadaje pytanie:
- Czy zdanie można podzielić na mniejsze części?
- Z czego składa się zdanie?
Uczniowie udzielają odpowiedzi.
- Nauczyciel pokazuje uczniom budowlę zrobioną z kolorowych klocków, mówiąc, że cała ta konstrukcja symbolizuje zdanie. Następnie prowadzący lekcję wydziela mniejsze części połączonych klocków, wyjaśniając uczniom, że trzyma w ręku symbole wyrazów.
- Nauczyciel zadaje pytania:
- Czy wyrazy można podzielić na jeszcze mniejsze cząsteczki?
- Jak się te cząsteczki nazywają?
Uczniowie odpowiadają na pierwsze pytanie.
- Prowadzący lekcję rozdaje uczniom karty pracy i poleca, by zapoznali się oni z nimi, po czym prosi o zrobienie zadania pierwszego. Następnie nauczyciel sprawdza odpowiedzi, a uczniowie odczytują hasło (głoska).
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest głoska.
- Prowadzący lekcję zapisuje na tablicy temat lekcji (Głoska a litera).
Faza realizacyjna (około 30 minut):
- Nauczyciel czyta tekst „Bajki o Wszystkosłyszącym Czarodzieju” znajdujący się na pierwszej stronie karty pracy
- Prowadzący lekcję zadaje pytania:
- Gdzie mieszkają głoski?
- Czy można głoski zatrzymać, uchwycić? Dlaczego?
- Jak Wszystkosłyszący Czarodziej nazwał symbole głosek?
- Jak można przywołać głoski?
- Jakie „psikusy” robiły głoski czarodziejowi?
Uczniowie udzielają odpowiedzi.
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom różnicę pomiędzy językiem mówionym a pisanym.
- Prowadzący zapisuje na tablicy krótką notatkę w formie tabeli tłumacząc, czym różni się głoska od litery. Uczniowie przepisują notatkę.
- Nauczyciel wybiera jednego ucznia. Zasłania mu oczy szalikiem prosząc go o to, aby odgadnął, jaką rzecz trzyma w ręku prowadzący lekcję. Uczeń odpowiada, zapisuje na tablicy wyraz (szczotka), a następnie głośno artykułuje głoski i liczy, ile wspomniane słowo zawiera liter, a ile głosek. Wraz z pomocą prowadzącego lekcję dokonuje zapisu głosek i liter.
- Prowadzący lekcję prosi jeszcze czterech uczniów. Zasłania im również oczy, po czym podaje takie przedmioty jak: smycz, zeszyt, grzechotka, chusteczka. Uczniowie wymawiają głoski, zapisują na tablicy liczbę głosek i liter.
- Nauczyciel wybiera innego ucznia. Prosi o wylosowanie z kapelusza karteczki z wyrazem potrzebnym do analizy. Uczeń zapisuje na tablicy to słowo, a następnie głośno artykułuje głoski i liczy ile wspomniane słowo zawiera liter, a ile głosek. Swoje obserwacje zapisuje na tablicy.
- Prowadzący lekcję prosi pięciu pozostałych uczniów do tablicy. Oni również losują z kapelusza wyrazy i je analizują.
Faza podsumowująca (około 5 minut):
- Nauczyciel pyta uczniów:
- Jak myślicie, w jakich sytuacjach można wykorzystać podział wyrazu na głoski i litery?
- Czy jest on ważny?
Uczniowie swobodnie odpowiadają na to pytanie.
- Zadanie domowe:
- Wklej kartę pracy do zeszytu.
Dawno, dawno temu, gdy jeszcze ludzie nie potrafili ani pisać, ani czytać w słowach mieszkały maleńkie istotki, które przyjaźniły się ze sobą. Nazywano je głoskami, ponieważ żyły one w ludzkim głosie. Głoski były jednak tajemnicze, ulotne (bardzo szybko pojawiały się i znikały, a nikt nie potrafił ich zatrzymać).
Pewnego razu Wszystkosłyszący Czarodziej, chcąc je do siebie zwabić i bliżej poznać, na glinianej tabliczce, narysował ich symbole, które nazwał literami. Głoski przylatywały na rozkaz zapisanych przez czarodzieja liter, pozostając jednak nadal ulotnymi. Głośno śmiały się one z Wszystkosłyszącego Czarodzieja, robiąc mu różnego rodzaju psikusy. Gdy, na przykład, czarodziej napisał „r – z”, pojawiała się głoska „ż”, gdy narysował „s – z” – przylatywało „sz”, a litery „c – z” zaczęły oznaczać „cz”.
– Kochane głoski, dlaczego mnie nie słuchacie?- zapytał zasmucony czarodziej – Ja chciałem tylko się z wami zaprzyjaźnić.
Głoski jednak nie chciały mieszkać w wyrazach! Pragnęły one być zawsze istotkami wolnymi. Żyją one nadal w słowach, gdzie są szczęśliwe. Każdy z nas może je przywołać, zapisując na kartce papieru litery albo odczytując napisane wcześniej wyrazy.
Załącznik nr 2
Język mówiony
| Język pisany |
GŁOSKA
| LITERA |
wymawiamy, słyszymy,
| widzimy, piszemy, |
[ch] |
(c, h) |
[cz] |
(c, z) |
[dz] |
(d, z) |
[dż] |
(d, ż) |
[dź] |
(d, ź) |
[rz] |
(r, z) |
[sz] |
(s, z) |
Zuzannna Krótki