Nadszedł początek roku – wraca temat umiejętności uczniów rozpoczynających naukę w szkole.
Nowe książki, nowa pani, nowi koledzy, nowe otoczenie – czyli początek w nowej szkole. Dla dziecka to poważne wyzwanie. Również dla jego rodziców. Rodzice, zazwyczaj już po zebraniu dotyczącym dojrzałości szkolnej, szykują małego ucznia. Wybór i kupno plecaka, piórnika, zeszytów. Jednak nauczyciele powinni pamiętać, że to, co wydaje się oczywiste dla pracujących w szkole, już dla rodziców takie „oczywiste” być nie musi. Dobrym zwyczajem jest zorganizowanie zebrania dla rodziców z przyszłą wychowawczynią ich pociech jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Podczas takiego zebrania nauczyciele informują rodziców uczniów o zasadach panujących w szkole, podręcznikach, potrzebnych przyborach, posiłkach i innych ważnych rzeczach.
W czasie takiego zebrania, warto zwrócić uwagę rodziców na sposoby „ułatwiania życia” małych uczniów. Uświadomić im, że mogą wspomóc dzieci w okresie adaptacyjnym.
Do pierwszej klasy często trafiają dzieci, które nie potrafią lub mają trudności z rozpięciem i zapięciem guzika w spodniach. Łatwo wyobrazić sobie, jaki stres musi przeżywać dziecko, które zamiast bawić się z dziećmi, myśli wciąż o tym, że nie poradzi sobie w toalecie. Albo jak musi przeżywać sytuację, by podejść do nauczycielki i poprosić o rozpięcie guzika w spodniach. Czasem kończy się tak, że nie prosi i … wstyd jeszcze większy.
Rodzice często nie myślą o takich problemach, nie zastanawiają się nad nimi. A wystarczyłoby zaproponować zakup spodni z gumką, bez uciążliwego guzika.
Podobnym problemem jest wiązanie butów. Nie wszystkie dzieci to potrafią. Na rynku jest duży wybór obuwia na rzepy. Nauczycielka może zaproponować rodzicom zakup takiego obuwia. To wystarczy, by pomóc dziecku w uniknięciu niepotrzebnego stresu.
Zakup butów na rzepy czy spodni z gumką nie oznacza, że rezygnujemy z nauczenia dziecka wiązania kokardek i zapinania guzików. Wręcz przeciwnie – powinniśmy pomagać dziecku, ucząc je, stawiając nowe zadania, uczyć zdobywać nowe umiejętności. Opisane „ułatwienia” dotyczą wyłącznie wstępnego etapu adaptacyjnego w szkole, gdy zależy nam, by dziecko zintegrowało się z nowym środowiskiem, zapoznało się z nowymi kolegami, weszło w nowe otoczenie, bez niepotrzebnego stresu.