Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.
Spotkanie superwizyjne prowadzi neutralny ekspert – często koleżanka/kolega po fachu, przy którym znacznie łatwiej zachowywać się naturalnie i którego obowiązuje tajemnica dokładnie taka sama, jak w przypadku relacji terapeutycznej. Takie spotkanie nie ma na celu wystawienia oceny ale wsparcie nauczyciela w wypracowaniu najskuteczniejszych rozwiązań.
W superwizji też nie chodzi jedynie o podanie nauczycielowi wskazówek, co do dalszego postępowania z uczniem. Ważniejsze, by spojrzał na sytuację oczami swojego ucznia, by mógł przeanalizować zastosowane metody, własną reakcję; by zobaczył swoją lekcję w rzetelnym zwierciadle wiedzy, doświadczenia, umiejętności drugiego nauczyciela. To też refleksja nad tym, co wydarzyło się w klasie, co mogło się zdarzyć inaczej, korzystniej, efektywniej czy tez skuteczniej.
Superwizor może pomóc:
– lepiej zrozumieć siebie i motywy swojego postępowania,
– lepiej rozumieć uczniów,
– zidentyfikować stosowane przez siebie oddziaływania pedagogiczne,
– uświadomić sobie charakter kontaktów interpersonalnych z uczniami,
– poszukiwać lepszych sposobów uczenia i wspierania rozwoju uczniów.
W trakcie superwizji korzystamy nie tylko z własnych doświadczeń, ale również z doświadczeń innych osób z zespołu. Skuteczne uczenie się oznacza tu również konieczność sięgania do fachowej literatury, przygotowanie się do rozmowy, spotkania.
Superwizja może dać liczne korzyści zawodowe i osobiste. Przede wszystkim możemy, z taktowną pomocą superwizora, odkryć przyczyny trudności napotkanych w pracy wychowawczej i dydaktycznej. A zdając sobie sprawę z przyczyn, wypracować lepszą strategię pracy, odzyskać zaufanie do siebie i doświadczać więcej zadowolenia ze swojej aktywności zawodowej.
Superwizor może pomóc wyćwiczyć nowe metody pracy. Możemy od osób w grupie dowiedzieć się, jak inni widzą nasze trudności, podczas gdy superwizor zadba o wzajemny szacunek i atmosferę bezpieczeństwa.
Polecamy nasze szkolenie o superwizji, zachęcając rady pedagogiczne do bliższego poznania tej metody doskonalenia pracy, jako strategii rozwoju osobistego i zawodowego.
W czasach, kiedy jakość i efektywność pracy jest miernikiem sukcesu nauczyciela i szkoły, warto inwestować we własny rozwój – indywidualny i zespołowy. Zapraszamy