Reforma szkolnictwa zawodowego i Polska Rama Kwalifikacji – co nauczyciel wiedzieć powinien. Część 2

Od września 2018 roku ukazało się wiele aktów prawnych, które ukierunkowują działania edukacyjne na dostosowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji uczniów do potrzeb rynku pracy.

Od września 2018 roku ukazało się wiele aktów prawnych, które w zdecydowany sposób ukierunkowują działania edukacyjne- na wszystkich poziomach kształcenia- na dostosowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji uczniów do potrzeb rynku pracy. W zdecydowany sposób potwierdzają to  podstawy programowe edukacji przedszkolnej, edukacji wczesnoszkolnej, a także podstawy programowe II i III etapu edukacyjnego.

 Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej, w tym kompetencje kluczowe nabyte w procesie kształcenia ogólnego na niższych etapach edukacyjnych, powiązane z wiedzą zawodową przyczyniają się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, gdyż w procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego.

Kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego jest realizowane w szkołach ponadpodstawowych : branżowej szkole I stopnia( BS I) , technikum (T), branżowej szkole II stopnia (BII), szkole policealnej (SP). Zawody szkolnictwa branżowego przyporządkowano do branż uwzględniając specyfikę umiejętności zawodowych lub zakres, w jakim umiejętności te są wykorzystywane podczas wykonywania czynności zawodowych. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego dla 32 branż  znajduje się w załączniku nr.2 do projektu rozporządzenia MEN z 21 grudnia 2018 r. w sprawie zawodów szkolnictwa branżowego – branże uporządkowano alfabetycznie. Podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego stanowi obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych dla zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, uwzględnianych w programie nauczania, oraz kryteria weryfikacji tych efektów, umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych a także warunki realizacji kształcenia w zawodzie, w tym wyposażenie i sprzęt niezbędne do realizacji tego kształcenia oraz minimalną liczbę godzin kształcenia w zawodzie.

Kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego jest realizowane również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz na kursach umiejętności zawodowych. Szkoła prowadząca kształcenie zawodowe może również zaoferować uczniowi  przygotowanie do nabycia dodatkowych uprawnień zawodowych w zakresie wybranych zawodów, dodatkowych umiejętności zawodowych lub kwalifikacji rynkowych funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. W załączniku nr.35 do projektu rozporządzenia MEN z 21 grudnia 2018 r. w sprawie zawodów szkolnictwa branżowego znajduje się wykaz dodatkowych umiejętności w zakresie niektórych zawodów oraz efekty kształcenia w zakresie dodatkowych umiejętności np.: w branży hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej (HGT) dla zawodu technik hotelarstwa oraz pracownika obsługi hotelowej przewidziano możliwość zdobycia dodatkowych umiejętności : świadczenie usług kelnerskich -po odbyciu 270 godzin szkolenia.

Kolejny projekt rozporządzenia w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego z 19 grudnia 2018 r. wprowadza istotne zmiany – w systemie oświaty będą funkcjonowały tylko dwa rodzaje placówek umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych : dotychczasowa placówka kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego powstające z przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego. Będą to placówki wspierające edukację zawodową uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zakresie zajęć praktycznych lub dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, a także będą mogły realizować kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych, kursów kompetencji ogólnych, turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników oraz innych kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

  W stosunku do nauczycieli zatrudnionych w centrach kształcenia zawodowego zastosowanie będą miały takie przepisy, jakie dotychczas obowiązywały nauczycieli zatrudnionych w  placówkach kształcenia praktycznego i ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego (§ 1 pkt 5 projektu rozporządzenia MEN z 19 grudnia 2018 r  zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).

W dalszym ciągu pozostaje do uregulowania wiele kwestii dotyczących wdrożenia zmian w kształceniu zawodowym, jak np.: programy nauczania dla poszczególnych zawodów.

2 stycznia ukazało się Rozporządzenie MEN z 28 grudnia 2018 r zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego stanowiące początek zapowiadanych zmian w zakresie oceny pracy nauczycieli –  a zatem dobrych zmian w Nowym Roku.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *