Dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec ucznia z zespołem Aspergera winno być realizowane poprzez taką modyfikację procesu edukacyjnego, która umożliwi uczniowi sprostanie tym wymaganiom.
Na co warto zwrócić uwagę i jakie rozwiązania wdrożyć?
- Treść zadań pisemnych winna być bliska doświadczeniom ucznia.
- Zadania związane z analizą wierszy, opowiadań, długich utworów literackich opisujących relacje społeczne winny być dodatkowo omawiane z uczniem
np. na zajęciach rewalidacji indywidualnej. - Należy korzystać z materiału odpowiadającego zainteresowaniom ucznia.
- Pozwolić uczniowi, jeśli tego potrzebuje, na stosowanie niekonwencjonalnych technik i procesów służących do rozwiązania zadań
- Stosować metodę projektów.
- Nauczyciel w procesie lekcyjnym powinien być mało ekspresyjny oraz kontrolować swój sposób mówienia:
- Trudne zadania dobrze jest rozbić na krótsze etapy lub przedstawić je na kilka sposobów (np. wizualnie, słownie, fizycznie).
- W procesie uczenia – korzystać z pamięci wzrokowej i długoterminowej (aby uczeń dobrze zapamiętał sekwencję wspomóc wykład poprzez wizualizację).
- Doskonalić myślenie perspektywiczne oraz zdolność przewidywania skutków, jakie coś może mieć w przyszłości – jeśli te zagadnienia znajdą się
w materiale, upewniać się, czy uczeń należycie je zrozumiał - Doskonalić umiejętność przewidywania reakcji innych ludzi.
- Powtarzać indywidualnie uczniowi polecenia kierowane do całej klasy.
- Stosować konsekwencję w wymaganiach oraz nagrody społeczne za sukcesy
i osiągnięcia. - Trenować umiejętność doprowadzania podjętych czynności do końca.
- W kontakcie z uczniem należy posługiwać się krótkimi, konkretnymi zdaniami, używać i interpretować język dosłownie oraz unikać:
– idiomów (np. „podaruj sobie!”)
– podwójnych znaczeń (większość dowcipów wykorzystuje podwójne znaczenia)
– sarkazmu (np. nie mów „Wspaniale!” po tym jak uczeń właśnie rozlał butelkę keczupu na stole)
– przezwisk
– „miłych” odzywek (np. „Chłopcze”, „Mądralo”)
- Unikać zadawania niejasnych pytań, takich jak „Dlaczego to zrobiłeś?”. Zamiast tego lepiej powiedzieć: „Nie podobało mi się, kiedy gwałtownie zamknąłeś książkę, gdy powiedziałem, że czas na sprawdzian. Następnym razem ostrożnie odłóż książkę i powiedz mi, że jesteś zły”.
- Nauczyciel winien być bardzo konkretny we wszystkich twoich interakcjach z tymi uczniami.
Zewnętrzna organizacja nauczania
- Przygotowuj ucznia na wszelkie zmiany w otoczeniu (akademia) lub w rozkładzie zajęć (zastępstwa nauczycieli czy zmiany terminów).
- Aby przygotować go do zmiany, stosuj harmonogramy sporządzone na piśmie Wprowadź zmiany w otoczeniu, takich jak usunięcie „śmieci wizualnych”
z pomieszczenia czy zmianę ustawienia siedzeń, gdy uczeń wydaje się rozproszony bądź zdenerwowany otoczeniem klasowym. - Uczeń winien siedzieć w ławce możliwie blisko nauczyciela, z daleka
od rozpraszających bodźców słuchowych i wzrokowych. - Należy też omówić z uczniem co ma robić kiedy ogarnia go panika (np. podczas hałaśliwej przerwy – wskazać miejsce spokojne ,w którym może wtedy przebywać, oraz osoby do których może zwrócić się o pomoc).
- Pomóc uczniowi zrozumieć niepisane zasady i reguły obowiązujące w społeczności szkolnej wykorzystując w tym celu rysunki i komiksy.
Warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności
- W czasie pisania prac klasowych, w których zadania dotyczyć będą interpretacji uczuć czy motywów innych ludzi – uczniowi w miarę potrzeby można tłumaczyć trudniejsze fragmenty poleceń .
- Uczeń nie powinien odpowiadać przy tablicy nie będąc o tym wcześniej uprzedzony,
- Często oceniać ucznia za prace wykonane w domu – np. metodą projektów.
Warunki rozwijania umiejętności społecznych:
- Omawiać z uczniem różne sytuacje z życia i wyjaśniać co inni ludzie mogą myśleć, czuć i jakie są przyczyny ich postępowania.
- Doskonalić umiejętność komunikacji min. poprzez stosowanie metod pracy
w grupach, w parach (dobieranych przez nauczyciela po to, aby żaden uczeń nie został odrzucony.) - Wykorzystać specjalne zainteresowania ucznia by podnieść jego status w klasie (mógłby np. zostać przewodnikiem komputerowym, pomagającym innym uczniom)
- Pracować nad kształtowaniem adekwatnej samooceny dotyczącej efektów wykonanej przez siebie pracy,
- Pracować nad radzeniem sobie z przegraną
- W pracy stosować zasadę konsekwencji
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: https://pracadlanauczyciela.pl/