Dzisiaj przyjrzymy się trudnej sytuacji konieczności skreślenia dziecka z listy uczniów.
Warto uwzględnić sytuacje m.in. związane z:
– nagminnym naruszaniem obowiązków ucznia zawartych w statucie;
– wagarami i nieusprawiedliwionymi nieobecnościami ucznia w szkole;
– popełnieniem przez ucznia przestępstw (skazanie prawomocnym wyrokiem sądu);
– prostytucją;
– posiadaniem, używaniem i rozprowadzaniem narkotyków oraz alkoholu;
– wywieraniem szkodliwego wpływu na zdrowie fizyczne i psychiczne społeczności szkolnej (w tym naruszenie nietykalności cielesnej i godności osobistej).
Proponowany tryb postępowania przy skreśleniu ucznia z listy uczniów:
- Sporządzenie notatki służbowej o incydencie i ewentualnie załączenie protokołu zeznań świadków (w celach dowodowych).
- Sprawdzenie, czy dane wykroczenie zostało uwzględnione w statucie szkoły jako przypadek upoważniający do podjęcia decyzji o skreśleniu.
- Zebranie dowodów w sprawie.
- Zebranie opinii i wyjaśnień stron (w tym ucznia i jego rodziców).
- Poinformowanie ucznia o wszczętym postępowaniu i o prawie do wskazania rzeczników obrony (wychowawca, pedagog).
- Sprawdzenie, czy wykorzystano wszystkie możliwości wychowawczego oddziaływania szkoły na ucznia, czy stosowano gradację kar, czy przeprowadzono z uczniem rozmowy ostrzegawcze, czy udzielono mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Podjęcie uchwały dotyczącej skreślenia (wnioski z dyskusji mogą być zawarte w protokole rady pedagogicznej).
- Zapoznanie samorządu uczniowskiego z treścią uchwały rady pedagogicznej.
- Sformułowanie pisemnej opinii samorządu uczniowskiego.
- Poinformowanie ucznia i jego rodziców o prawie do wglądu w dokumentację sprawy oraz ustosunkowanie się do dowodów.
- Podjęcie przez dyrektora decyzji o skreśleniu ucznia z listy – zgodnie z wymogami kodeksu postępowania administracyjnego.
- Dostarczenie decyzji uczniowi lub jego rodzicom.
- Poinformowanie ich o prawie do odwołania (zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego uczeń lub rodzic może w ciągu 14 dni wnieść odwołanie od decyzji do kuratora oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły i w przypadku wniesienia odwołania dyrektor wstrzymuje wykonanie decyzji do czasu jego rozpatrzenia).
- Decyzja może być natychmiast wykonana tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia szkoły przed ciężkimi stratami.