Przykład dobrej praktyki
Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Polskich w Żabnicy
Autor/ autorzy działania: mgr Magdalena Śleziak, mgr Sabina Gawlińska
Czas trwania działania: rok szkolny 2014/2015
Forma zajęć: pogadanki, gazetki szkolne, przedstawienie teatralne
Adresat zajęć: uczniowie, nauczyciele
Cel działania:
– integracja społeczności uczniowskiej,
– aktywizowanie uczniów,
– uczulenie uczniów na problemy związane z agresją
– budowanie przyjaznego klimatu szkoły,
– wspólne spędzanie wolnego czasu.
Szczegółowy opis działania:
Położyć przemocy trzeba kres
By uniknąć ludzkich łez
Precz z przemocą precz ze złem (…)
To hasło towarzyszyło szeregowi zadań organizowanych w Szkole Podstawowej im. Partyzantów Polskich w Żabnicy, związanych z szeroko pojętą agresją. Chcąc uczulić uczniów na problem agresji w szkole i poza nią panie mgr Magdalena Śleziak i mgr Sabina Gawlińska koordynowały i czuwały nad przebiegiem kilku akcji, które miały na celu zwrócenie uwagi uczniów na problemy związane z agresją. Przemoc jest zjawiskiem, z którym coraz częściej mamy do czynienia. Również szkoła bywa miejscem, gdzie zaczyna panoszyć się agresja. Dlatego też to ważne stało się, aby uzmysłowić dzieciom, jakie są jej przejawy, konsekwencje prawne. Na korytarzu w widocznym miejscu została wykonana gazetka „AGRESJA – WIDZISZ- REAGUJ!!!”, na której umieszczone zostały informacje definiujące agresję, jej rodzaje oraz przedstawione akty prawne opisujące to pojęcie. Również w klasach na lekcjach wychowawczych uczniowie wraz z wychowawcami szczegółowo omawiali problem agresji, definiując go i próbując zrozumieć mechanizm jego działania.
Do akcji włączyła się również pani pedagog mgr Izabela Zwolińska, która przygotowała i przeprowadziła pogadanki wśród uczniów dotyczące tego problemu. Uwieńczeniem wyżej wymienionych akcji był krótki apel, na którym uczniowie pod opieką nauczycieli koordynujących akcję w przystępny i obrazowy sposób zaprezentowali scenki „z życia szkolnego”, podejmujące problem przemocy.
Na koniec Pani Dyrektor podsumowała przeprowadzone akcje i uczuliła uczniów, żeby zapobiegać przejawom agresji i zwracać szczególną uwagę na to,
gdy komuś dzieje się krzywda.
Efekty działania:
– uczniowie dowiedzieli się jakie są konsekwencje prawne zachowań agresywnych,
– uczniowie poznali rodzaje agresji, nauczyli się reagowania na wszelkie przejawy zachowań agresywnych,
– dzieci brały aktywny udział w zajęciach,
– przeprowadzone akcje okazję do integracji społeczności szkolnej,
– uczniowie mieli okazję do zaprezentowania talentu i pomysłowości,
Osoby/ instytucje współpracujące i zakres współpracy:
– Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Polskich w Żabnicy,
– wychowawcy klas I – VI pełniący opiekę nad uczniami w czasie zajęć,
– pedagog szkolny
Informacje dodatkowe: Relacje akcji zostały zamieszczone na szkolnej stronie internetowej www.spzabnica.cba.pl , a informacja o nich znalazła się w gazecie „Nowiny z Gminy”.