Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rola pedagoga szkolnego w systemie zdalnego nauczania

Rola pedagoga szkolnego w systemie zdalnego nauczania

17:08 28-04-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Bezpieczeństwo w szkole , System pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Niektórzy uważają, że w zdalnym nauczaniu pedagog szkolny w ogóle jest niepotrzebny. Czy to prawda? Przeczytajcie nasz artykuł!

W każdej sytuacji kryzysowej lub traumatycznej korzystamy z pomocy psychologa. Jeśli do kłopotów dochodzi na terenie szkoły – niemal od razu do działań włącza się pedagog. Nie inaczej powinno być w systemie zdalnego nauczania – jest to przecież sytuacja jak najbardziej kryzysowa a dla wielu osób wręcz dramatyczna. Wsparcie specjalisty jest więc bardzo potrzebne. Jednak wielu ma wątpliwości, jak zorganizować pracę szkolnego pedagoga w e-learningu.

Pierwszym, najistotniejszym ustaleniem jest określenie przez pedagoga szkolnego czasu oraz formy kontaktu z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami. Oczywiście forma kontaktu może być dowolna, ważne jednak, aby każdy potrzebujący wsparcia mógł z łatwością porozumieć się ze specjalistą. Być może zatem najskuteczniejszy byłby dyżur telefoniczny.

Ponadto pedagog – jak każdy inny nauczyciel pracujący w szkole – ma obowiązek zorganizowania konsultacji online.

Ważne, by pedagog świadczył pomoc psychologiczną z wykorzystaniem narzędzi informatycznych w taki sposób, aby nikt – kto tego potrzebuje – nie został bez wsparcia. W tym miejscu warto rozważyć sytuację uczniów wykluczonych cyfrowo, którzy mają znacznie ograniczony kontakt z nauczycielami. Trzeba również otoczyć opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie reakcji stresowych związanych z epidemią koronawirusa i izolacją społeczną.

Pedagog szkolny powinien być inicjatorem działań interwencyjnych, jeśli powziął informację o niepokojących symptomach płynących z domów uczniów. Powinien także minimalizować negatywne skutki nauczania zdalnego, np. brak motywacji u uczniów do pracy, frustracje i stres związane z trudnościami wynikającymi ze specyfiki kształcenia na odległość, brak wsparcia ze strony osób dorosłych w rozwiązywaniu zadań online itp.

Wsparcie pedagoga powinno dotyczyć również doboru narzędzi pracy zdalnej. Nauczyciele mają obowiązek dostosować metody i treści kształcenia do możliwości psychofizycznych uczniów i jest to zadanie trudne, warto więc poprosić o pomoc specjalistę.

Epidemia koronawirusa to stan zagrożenia zdrowia i życia, to sytuacja, na którą nikt – zwłaszcza dzieci i młodzież – nie był przygotowany. Pedagog szkolny to ktoś, kto ma wiedzę i umiejętności niezbędne do radzenia sobie w tak trudnym czasie. To człowiek absolutnie potrzebny i na gruncie szkolnym każdy powinien wiedzieć, że może liczyć na jego opiekę.

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x