Bezpieczeństwo ucznia w szkole

Anna Kozimor-Cyganik

 

Sytuacje uznawane za kryzysowe

  1. Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem.
  2. Stwierdzenie na terenie szkoły podejrzanych przedmiotów lub substancji.

III. Obecność na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.

  1. Uszkodzenie mienia szkolnego.
  2. Kradzieże na terenie szkoły.
  3. Posiadanie przez uczniów narzędzi i środków niebezpiecznych.

VII. Wypadek podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych.

VIII. Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie ( z uwzględnieniem przypadku nieobecności pielęgniarki szkolnej)

  1. Posiadanie i używanie środków odurzających( narkotyki, leki), alkoholu, papierosów.
  2. Wagary, powtarzające się, nieusprawiedliwione nieobecności na lekcjach
  3. Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie miasta i poza miejscem zamieszkania.

XII. Nieodebrane dziecko ze świetlicy szkolnej przez rodziców/ opiekunów i samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy.

XIII. Brak kontaktu z rodzicami/ opiekunami prawnymi dziecka.

XIV. Zachowanie uniemożliwiające prowadzenie lekcji ( wulgarne zachowanie w stosunku do rówieśników i nauczycieli, głośne rozmowy, chodzenie po sali, brak reakcji na plecenia nauczyciela itp.)

  1. Zachowania agresywne wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób przebywających w szkole.

XVI. Pomoc ofiarom przemocy fizycznej i psychicznej oraz cyberprzemocy.

XVII. Próby samobójcze.

 

Rekomendacje dla działań w szkole:

  1. Nie należy bagatelizować żadnego sygnału świadczącego o fakcie zaistnienia zagrożenia. Należy przeciwdziałać temu zjawisku na możliwie wczesnym etapie jego powstawania.
  2. Należy dać możliwość uczniowi poinformowania nauczyciela lub pedagoga o zaistniałej sytuacji związanej z czynnością niebezpieczną, budując atmosferę zaufania.
  3. Należy wyciągać konsekwencje w stosunku do osób dopuszczających się czynów zabronionych.
  4. W ramach działań profilaktycznych podczas lekcji wychowawczych, przy współpracy z ekspertami i specjalistami, należy informować uczniów o skutkach i konsekwencjach związanych z zagrożeniami w szkole jak i poza nią.
  5. Należy tworzyć przyjazne środowisko pracy i nauki poprzez sprawiedliwe ocenianie, jasne, czytelne, sprawiedliwe normy, przyjazny nadzór nad uczniami, sprawną organizację życia szkolnego.
  6. Należy podejmować działania integrujące zespoły klasowe, poznawanie się uczniów, sprzyjające budowie pozytywnych relacji w klasie.
  7. Należy budować relacje na autorytecie nauczyciela: nauczyciel powinien jasno określić zasady pracy i wymagania wobec uczniów, prowadzić lekcje w sposób zrozumiały, szanować ucznia i udzielać mu wsparcia, sprawować kontrolę w klasie i interweniować w razie zachowania naruszającego normy.
  8. Należy diagnozować sytuacje w szkole w kontekście występowania zagrożeń wewnętrznych w placówce, przeciwdziałania i usuwania oraz monitorować postępy i efekty wprowadzonych działań.
  9. Niezbędna jest edukacja profilaktyczna jako forma merytorycznego wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów kierowana do nauczycieli, osób współpracujących z uczniami i rodziców.
  10. Należy organizować rozmowy, pogadanki i dyskusje z rodzicami

 

Działania interwencyjne – lista sprawdzająca ogólna

Lista stanowi narzędzie dla kadry zarządzającej szkołą na wypadek różnych krytycznych zdarzeń w szkole. Jej celem jest uporządkowanie działań i sprawdzenie, czy wszystkie niezbędne czynności zostały wykonane. Warto wcześniej zapamiętać najważniejsze czynności do wykonania.

OSZACUJ ZDARZENIE

a) ustal i potwierdź rodzaj zdarzenia;

b) pozyskaj kluczowe informacje (co się stało, kto był zaangażowany, kto był świadkiem, jak zdarzenie się zaczęło).

WEZWIJ POMOC

a) w uzasadnionych sytuacjach – zadzwoń na Policję (997, 112), straż pożarną (998, 112), pogotowie ratunkowe (999, 112), Straż Miejską (986, 112);

b) rozpocznij realizację szkolnych procedur: ewakuacji, przeciwpożarowej, bombowej, inne (w zależności od zdarzenia);

c) wezwij Szkolny Zespół Kryzysowy;

d) w uzasadnionych sytuacjach – wezwij placówkę wsparcia (np. PPP, Centrum Interwencji Kryzysowej

CHROŃ, ZAWIADAMIAJ

a) zawiadom przez ogłoszenie (lub w inny dostępny sposób) personel szkoły;

b) chroń (odizoluj) wszystkich, którzy byli narażeni na niebezpieczeństwo;

c) podejmij działania zapobiegające dezinformacji, chaosowi.

ZABEZPIECZ BUDYNEK, TEREN I KIERUJ (w zależności od rodzaju zdarzenia)

a) upewnij się, że wszyscy pozostali uczniowie (personel) są bezpieczni;

b) zarządź zamknięcie drzwi wejściowych;

c) zamknij drzwi wewnętrzne tam, gdzie to możliwe;

d) bądź w kontakcie z personelem szkoły, aby monitorować sytuację;

e) łagodnie kieruj uczestnikami zdarzeń.

CZEKAJ NA SŁUŻBY INTERWENIUJĄCE

a) na bieżąco zawiadamiaj jednostkę policji / straży pożarnej o przebiegu zdarzeń, monituj o zmianach;

b) zbierz świadków, poszkodowanych w zdarzeniu, jeśli to możliwe;

c) idź do miejsca, z którego można zarządzać akcją i czekaj na wezwaną służbę;

d) zbierz kluczowe informacje niezbędne do dalszych działań.

USTABILIZUJ ELEMENTY SKŁADAJĄCE SIĘ NA SYTUACJĘ, KIERUJĄC SIĘ BEZPIECZEŃSTWEM

a) zapewnij udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej rannym (zapewniając bezpieczeństwo uczestnikom);

b) sprawdź obecność uczniów i personelu;

c) zawiadom rodziców / opiekunów prawnych uczniów;

d) zabezpiecz miejsce zdarzeń, ślady.

WSPÓLPRACUJ Z POLICJĄ LUB ODPOWIEDNIMI SŁUŻBAMI W ROZWIĄZANIU PROBLEMU

a) pozostań w miejscu zarządzania, wspieraj służby interweniujące;

b) dostarczaj informacji, w tym specyficznych, dotyczących zdarzenia, szkoły;

c) kieruj współpracą personelu ze służbami.

ZAWIADAMIAJ, GDY SYTUACJA ZOSTANIE USTABILIZOWANA

a) powiadom rodziców / opiekunów prawnych uczniów;

b) współpracuj z służbami w działaniach po zdarzeniu; c) powiadom, uspokój personel.

ZAINICJUJ DZIAŁANIA NAPRAWCZE

a) powiadom organ nadzoru;

b) zrób odprawę personelu;

c) poproś o pomoc instytucje wsparcia specjalistycznego (np. PPP, Centrum Interwencji Kryzysowej)

d) zaplanuj wznowienia rutynowych działań szkoły, tzw. plan „dnia następnego”.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *