Pierwsza część artykułu dostępna tutaj
Z punktu widzenia nauczycieli, w edukacji włączającej, szczególnie ważne są rozwiązania dotyczące modelu dokonywania diagnozy potrzeb uczniów. Zgodnie z założeniami ustawy, w ocenie dzieci będą uwzględniane informacje z obserwacji tego, jak funkcjonują w codziennych sytuacjach, na jakie trudności napotykają, oraz jaki wpływ ma na to środowisko, w którym egzystują. Analizowane będą również efekty uczenia się (ocenianie) i wyniki diagnozy specjalistycznej, jeżeli taka zostanie przeprowadzona (np. stwierdzenie zaburzenia neurorozwojowego). Kluczowym celem będzie rozpoznanie wszelkich barier utrudniających uczenie się, rozwój dziecka i jego włączenie społeczne oraz ustalenie planu działań, umożliwiającego przezwyciężenie tych barier. To w konsekwencji ma zagwarantować poprawę szeroko rozumianych osiągnięć ucznia.
Obok nauczycieli i specjalistów również uczniowie będą zaangażowani w proces oceny funkcjonalnej. Będą mogli bowiem przekazywać informacje na temat doświadczanych trudności i potrzeb, a od nauczycieli i specjalistów otrzymają informacje zwrotne dotyczące tego, w jaki sposób mogą poprawić swoje wyniki w nauce, oraz jak otrzymać wsparcie w rozwijaniu samooceny procesu uczenia się i podejmowaniu odpowiedzialności za własne osiągnięcia.
Powyższa ocena będzie realizowana na trzech poziomach, z wykorzystaniem narzędzi służących rozpoznawaniu potrzeb dzieci, w które nauczyciele mają być wyposażeni.
Przewiduje się tu tzw.:
Standard A – uniwersalne instrumenty wsparcia zapewnianego wszystkim dzieciom i uczniom.
Standard B – wsparcie edukacyjno-specjalistyczne udzielane na podstawie rozpoznania dokonanego w szkole przez nauczyciela lub w trakcie konsultacji zespołowych (wspólnego, zespołowego rozpoznawania potrzeb, monitorowania postępów uczniów oraz oceny efektywności działań przez kadrę pedagogiczną i niepedagogiczną przedszkola lub szkoły) i w ramach własnych zasobów szkoły.
Standard C – dodatkowe wsparcie edukacyjno-specjalistyczne dla uczniów potrzebujących zwiększonej i długotrwałej pomocy uruchamianej na podstawie oceny funkcjonalnej przeprowadzanej w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Powyższe ustalenia obecnie są na etapie procedowania, możliwe, że w proponowanych standardach pojawią się modyfikacje. Będziemy o tym na bieżąco Państwa informować.