- niesłyszący,
- słabosłyszący,
- niewidomy,
- słabowidzący,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczniowie, u których zdiagnozowano w/w rodzaj niepełnosprawności mogą uzyskać w poradni psychologiczno – pedagogicznej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy czym niepełnosprawność sprzężoną orzeka się w przypadku wystąpienia co najmniej 2 spośród wymienionych w rozporządzeniu rodzajów niepełnosprawności. Przykładowo o niepełnosprawności sprzężonej mówimy, gdy u dziecka zdiagnozowano niepełnosprawność intelektualną oraz jest to uczeń słabowidzący. Natomiast nie można mówić o niepełnosprawności sprzężonej u ucznia słabosłyszącego, który jest nadpobudliwy psychoruchowo lub ma padaczkę.
Barbara Głąb