Praca zespołowa w szkole to wymóg prawny, a przede wszystkim przemyślany sposób pracy nauczycieli i dyrektora a także jedna z kompetencji kluczowych
Podstawą prawną funkcjonowania zespołów zadaniowych w szkole jest:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U z 2017, poz. 1658 ze zm. z 23 sierpnia 2019., poz. 1627).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U z 2017, poz. 1611 )
a także
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli – podpisane 28 lutego 2019r. (Dz. U. z 2019r., poz. 502)
§ 4. 1. Zespół nauczycieli, o którym mowa w art. 111 pkt 5 ustawy, dyrektor szkoły lub przedszkola może powołać na czas określony lub nieokreślony.
Ten akt prawny stanowi również, że zadania zespołów nauczycielskich określa statut szkoły.
Są to między innymi następujące zapisy:
- 2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły lub przedszkola na wniosek tego zespołu.
( nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb);
3. Dyrektor szkoły lub przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników odpowiednio szkoły lub przedszkola. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tej szkoły lub przedszkola.
W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek pojawiają się zapisy dotyczące badania współpracy zespołów nauczycielskich, i tak wymaganiu: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się, badaniu podlega obszar: Nauczyciele, w tym pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
Kryterium ewaluacyjne w tym wymaganiu to POWSZECHNOŚĆ zaangażowania nauczycieli we współpracę oraz RÓŻNORODNOŚĆ działań nauczycieli podejmowanych we współpracy (planowanie, organizowanie, realizowanie i modyfikowanie procesów edukacyjnych).
Niezależnie od tych uwarunkowań prawnych należy pamiętać, że w pracy nauczyciela, to kluczowa umiejętność, dzięki której nauczyciele rozmawiając na tematy wewnątrzszkolne szukają wspólnych rozwiązań, udzielają sobie wsparcia i przekazują informację o uczniach w ramach organizacji pomocy psycholologiczno-pedagogicznej