Przeprowadzanie zajęć otwartych z aktywnym udziałem rodziców ma szczególne znaczenie wychowawcze i dydaktyczne nie tylko dla dzieci. Są doskonałą okazją poznania własnego dziecka. Mają one na celu pokazanie rodzicom w jaki sposób można połączyć zabawę z nauką, a także praktycznie wykorzystać umiejętności dzieci. Udział w tego typu zajęciach pozwala rodzicom poznać wszelkie aspekty życia szkolnego, obserwować swoje dziecko podczas zajęć wśród rówieśników, ukazać jego umiejętności i zasób wiadomości. Spotkania przebiegają w radosnej atmosferze i dostarczają motywacji do kontynuowania ćwiczeń w domu (np. z zakresu utrwalania nowej literki). W mojej pracy zawodowej zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem wśród rodziców
Ośrodek tematyczny: „ W świecie fikcji i rzeczywistości”
Temat dnia: F jak foka
Zagadnienia z podstawy programowej:
Uczeń :
– uczestniczy w rozmowach, wypowiada się na temat ilustracji, czytanych i słuchanych tekstów,
– zna litery alfabetu,
– czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
– pisze poprawnie litery, wyrazy, zdania i stara się uwzględniać właściwy kształt liter, poprawne ich łączenie oraz równomierne położenie i jednolite pochylenie,
– zna określenia: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie i posługiwanie się nimi ze zrozumieniem,
– korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń
– rozmawia w kulturalny sposób i stosuje zwroty grzecznościowe.
– rozpoznaje znane zwierzęta w różnych środowiskach przyrodniczych,
Cele:
– kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
– korzystanie z różnych źródeł informacji,
– poznanie nowej literki F f
– wdrażanie do samodzielnych dłuższych wypowiedzi,
– doskonalenie analizy i syntezy, budowanie modelu wyrazu,
– doskonalenie umiejętności pracy indywidualnej,
– utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 14
– rozwijanie improwizacji ruchowej.
Cele operacyjne:
Uczeń rozumie: polecenie nauczyciela, treść czytanego tekstu i zadawanych pytań.
Uczeń potrafi: rozwiązywać zadania tekstowe, dzielić wyraz na głoski i sylaby, układać model wyrazu. Poprawnie wypowiada się na dany temat.
Cele wychowawcze; potrafi odpowiednio zachować się na lekcji, utrzymać porządek w miejscu pracy, uczeń jest aktywny podczas zajęć i zgodnie pracuje indywidualnie.
Metody pracy:
Słowna- (rozmowa, praca z tekstem i ilustracjami)
Czynnościowa – (zadania do wykonania)
Pokaz i praktycznego działania
Formy pracy:
Praca zbiorowa i indywidualna
Środki dydaktyczne:
Karty pracy, napisy, modele wyrazów, slajdy, podręczniki, płyta CD, zdjęcia, stroje.
Przebieg zajęć:
Temat dnia | Przebieg zajęć dydaktycznych | Pomoce |
F jak foka. |
– układanie modelu wyrazów – układanie zdań z rozsypanych wyrazów – układanie wyrazów z poznaną literką
10. Zabawa tematyczna „Przebieramy się w stroje”. Muzyczne improwizacje. 11. Podsumowanie i ocena zajęć. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w zajęciach.
| Kartki z działaniami.
Stare fotografie.
Ilustracje zwierząt.
Napisy i litery drukowane i pisane. Aparaty z kolorowego kartonu.
Podręcznik „ Ćwiczenia z pomysłem” str.32
Zeszyty w linie.
Kolorowa plastelina lub modelina. Stroje przyniesione przez dzieci. |
Halina Duran