Gdy lider zespołu posiada wysoko rozwiniętą inteligencję emocjonalną, to przede wszystkim darzy szacunkiem swoich pracowników, dostosowuje tempo pracy do ich psychofizycznych możliwości, dobiera szkolenia do racjonalnych potrzeb, jest w stanie określić potencjał danej osoby i przydzielić jej odpowiednie zadanie. Szefowie często wyznaczają sobie zbyt odległe albo nieracjonalne cele. Choć sam cel może być sensowny i warty poświęcenia, to odległość którą należy pokonać, aby go osiągnąć jest zbyt paraliżująca. Dobry przewodniczący zespołu powinien posiadać umiejętność uważnego słuchania w celu właściwego określenia zadań i na tej podstawie wyznaczyć osiągalne do zrealizowania plany.
Daniel Goleman powiedział: „Ludzie odczuwają desperacką potrzebę związku z innymi, empatii, otwartej komunikacji. W nowym otoczeniu biznesowym, w którym każda praca ma znaczenie , wartości te będą się liczyć jak nigdy dotąd”, a zatem wszelkie zmiany wymagają wsparcia i wskazówek od osób trzecich, które dobry przewodniczący może zapewnić osobiście, bądź redelegując przewodniczących spośród swoich współpracowników, czy zatrudniając specjalistów z zewnątrz.
Wskazywanie przykładów jest to dawanie przykładów zachowań, których wymagamy od innych. Nie ma chyba nic gorszego, niż zachowywanie się w sposób, którego osoba prosząca sama nie przestrzega. Lider powinien stanowić wzór do naśladowania i powinien wiedzieć, że ludzie będą naśladować jego zachowania zarówno te pozytywne jak i negatywne. Powinien więc być samoświadomy, konsekwentny i rzetelny.
Wartościami płynącymi z ćwiczenia się w inteligencji emocjonalnej jest nabycie cech najwybitniejszych liderów w każdej dziedzinie zawodowej. Kierujący zyskują lepsze zrozumienie własnego i innych zachowania, rozwiniętą intuicję, szerszą perspektywę. Zarządzający, którzy posiądą te umiejętności, nie będą się koncentrować na samych sobie, tylko na potrzebach swoich podwładnych. Nie będą dbali tylko o swój własny wizerunek lecz skoncentrują się na umożliwieniu innym osiągnięcia sukcesów i bycia katalizatorami zmian w swoim otoczeniu.
W czasach szybkich zmian potrzeba mądrych liderów, którzy muszą opanować umiejętności i wiedzę, dzięki którym stworzą klimat sprzyjający osiąganiu wyników. Inteligencja emocjonalna, jest spoiwem, które łączy wszystkie cechy dobrego lidera. Stanowi ona fundament, na którym powinno budować się przywództwo w jakiekolwiek organizacji. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, czyli rozpoznawanie własnych emocji, bycie uważnym na innych, okazywanie empatii wymagają osobistego zaangażowania i odpowiedzialności.
To podróż, w którą lider powinien się wybrać, ponieważ bycie bardziej wrażliwym na sygnały dochodzące z zewnątrz, nie tylko wzbogacą jego własne obycie lecz także otoczenie, w którym kierujący pracuje.
Katarzyna Kacprzyk – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego