Jak się porozumieć? Wzajemne oczekiwania nauczycieli i rodziców

Rodzice stanowią kluczowe ogniwo w procesie edukacyjnym. Ich obecność w szkole, dobra współpraca z nauczycielami powinny być źródłem nieustannej refleksji, jak lepiej i skuteczniej oddziaływać na młode pokolenia. Czy jest to możliwe? Od czego zacząć?

Szkoła to miejsce, w którym prócz dyrektora, uczniów i nauczycieli – współdecydującymi są jeszcze rodzice, którzy odgrywają niemałą rolę w życiu szkoły. Wraz z wieloma przywilejami, jakimi rodzice zostali uhonorowani oraz możliwościami wypowiadania się choćby na temat organizacji pracy szkoły – wzrosły ich oczekiwania wobec placówek, do których uczęszczają ich dzieci.

Zatem jakie są oczekiwania rodziców wobec szkoły?

  • indywidualne podejście do ucznia,
  • dokładne  informacje o działaniach szkoły,
  • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dziecka,
  • pomoc w przezwyciężaniu trudności, akceptacji,
  • życzliwa atmosfera,
  • wykwalifikowana kadra,
  • wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • sprzyjanie rozwojowi osobowości,
  • pozytywne oddziaływania wychowawcze,
  • sprawiedliwe traktowanie dziecka,
  • udzielanie pomocy w trudnych sytuacjach,
  • zauważanie indywidualizmu dziecka i podejmowanie odpowiednich w tym kierunku działań.

Rodzaje uczestnictwa Rodzica w życiu szkoły:

– czynne (pozytywne, negatywne);

– bierne (stojący z boku, nie udzielający się zbytnio, mało aktywny, by nie powiedzieć w ogóle);

– doraźne (rzadko pomaga, tylko wtedy, kiedy już trzeba);

– cykliczne( wybrane coroczne uroczystości i akcje);

Różne typy rodziców:

– aktywny i ambitny, kreatywny z pomysłami;

– zawsze zgadzający się na każdą formę aktywności i przytakujący;( cichy, nieśmiały);

– rodzic zawsze niezadowolony;

– rodzic – buntownik,

– agresywny ;

– roszczeniowy;

Skąd biorą się takie zachowania ?

Co kieruje Tymi Osobami (Rodzicami)?

Z jakiego powodu tak postępują?

     

 Przyczyny są różne:

– chęć wykazania się lub niespełnione ambicje;

– poczucie wyższości;

– strach;

– niewiedza;

– brak umiejętności komunikacji;

– nieudolność;

Aby współpraca ze środowiskiem szkolnym i rodzinnym (domowym) dziecka przebiegała pomyślnie, dobrze byłoby, gdyby każdy dobry nauczyciel najpierw był:

  • obserwatorem;
  • słuchaczem;
  • optymistą;
  • służył radą i niejednokrotnie pomocą;
  • dobrym strategiem, wyczuwającym sytuację i umiejącym tak pokierować rozmową, czy planem działania, aby uzyskać zamierzony cel;

następnie oczekiwał od rodzica:

  • szczerej rozmowy o dziecku;
  • pomocy w przygotowaniu uroczystości szkolnych i klasowych;
  • sprecyzowania oczekiwań wobec nauczyciela i szkoły;
  • efektywnej współpracy przy rozwiązywaniu problemów;
  • aby przy dzieciach nie komentował negatywnych opinii na temat szkoły i nauczycieli;
  • systematycznego kontaktu z nauczycielem i szkołą;
  • stosowania ustalonych oddziaływań (ujednolicenia oddziaływań wychowawczych).

Okazywanie Wzajemnego szacunku może tylko wzmocnić poczucie bezpieczeństwa i normalności w relacjach dziecko-szkoła, dziecko-dom, jako, że obydwa te środowiska są najważniejszymi przestrzeniami w kilku pierwszych latach nauki i obydwa te środowiska powinny „mówić tym samym językiem”, ponieważ w przeciwnym razie – mały człowiek nie doświadczy dysonansu poznawczego – zatrze mu się granica między dobrem a złem i trudno będzie mu dokonywać właściwych decyzji.

Iwona Walach

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *