Konferencja zorganizowana została przez Sysco Polska oraz Kuratorium Oświaty w Warszawie przy udziale partnerów projektu Eurocultura (Włochy) i Sysco Business Skills Academy (Wielka Brytania). Edurada otrzymała zaproszenie na to wydarzenie, dlatego chcielibyśmy się wywiązać z dziennikarskiego obowiązku i przedstawić Państwu krótką relację.
Jak się okazało, konferencja cieszyła się sporym zainteresowaniem – sala konferencyjna przy ul. Kopernika wypełniona była po brzegi, co świadczy o wadze problemu. Po oficjalnych powitaniach gości i uczestników przez przedstawicieli Kuratorium Oświaty (m.in. przez Mazowieckiego Wicekuratora Panią Dorotę Skrzypek) nastąpiło przejście do części merytorycznej.
Pierwsze wystąpienie Pana Stefana Drzażdżewskiego – Radcy Generalnego w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej, dotyczyło prezentacji wyników badań nad przedwczesnym kończeniem nauki w Polsce i Europie. Okazuje się, iż Polska bardzo dobrze radzi sobie z tym problemem i mieści się w czołówce krajów europejskich. Wpływ na ten fakt ma wysoka świadomość społeczeństwa, że odpowiedni poziom kształcenia i wykształcenia zapewnia sukces na rynku pracy i karierę zawodową. Prelegent argumentował, że jest to również wynik codziennej pracy nauczycieli i wychowawców w szkołach powszechnych. Natomiast w mniejszym stopniu wykluczeniu zapobiega działalność instytucji wspomagających (m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych).
Jest to niewątpliwie wielki sukces naszego kraju, i należałoby zadbać kreując politykę oświatową Państwa, aby taki wynik pielęgnować.
Jak możemy przeczytać w Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego przyjętego Uchwałą Nr 104 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2013 r:
„W przeciwieństwie do wielu innych krajów, wyzwaniem w Polsce nie jest już rozszerzenie udziału w edukacji szkolnej. Udział ten jest praktycznie powszechny, a niski wskaźnik liczby osób przedwcześnie porzucających naukę lokuje Polskę w gronie liderów wśród krajów UE. Priorytetem staje się jakość nauczania i kompetencji uzyskiwanych przez polskich uczniów.”
Kolejnym elementem konferencji były wystąpienia zagranicznych partnerów z Włoch i Anglii, którzy również brali udział w tym projekcie badawczym oraz warsztaty prowadzone przez przedstawicieli Kuratorium Oświaty w Warszawie poświęcone praktycznym aspektom zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Więcej o konferencji możecie Państwo przeczytać tu: