Zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez MEN w konsultacjach z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia edukacja w najbliższym roku szkolnym może odbywać się w trzech wariantach:
Wariant A – tradycyjna forma kształcenia,
Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa),
Wariant C – kształcenie zdalne.
Każdy z tych wariantów może być szansą dla realizacji innowacji pedagogicznych i projektów międzyprzedmiotowych, a więc takich, które sprawią, że nauka stanie się mniej abstrakcyjna i oderwana od kontekstu życia uczniów.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem , przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które ukazało się 7 września dało zielone światło dla innowacyjnych rozwiązań.
Z zapisów tego niewielkiego rozporządzenia wynika, że dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.
To jedno z wielu rozporządzeń, które ukazały się w ostatnim czasie , ale warte jest większej uwagi ze strony dyrektorów szkół, gdyż wprowadzone tym rozporządzeniem dwie zmiany dają szkołom ogromne możliwości w zakresie tworzenia innowacyjnych rozwiązań organizacyjno-programowych i organizacyjno-metodycznych (ze względu na konieczność stosowania w procesie kształcenia technologii informacyjnych).
Wprawdzie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.) działalność innowacyjna powinna być integralnym elementem funkcjonowania szkoły/placówki i zapewnić kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, ale w praktyce realizacja tego zapisu wygląda bardzo różnie.
Szczególnie rzadko szkoły wprowadzały innowacje organizacyjno-programowe lub organizacyjno-metodyczne (wyjątek stanowią przedszkola).
Większość szkół szukała uzasadnienia w obowiązku przestrzegania rozporządzenia o ramowych planach nauczania, w którym jednoznacznie określono tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny, wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych między innymi na realizację:
– obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 2;
– obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego obejmujących obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie, prowadzone w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, oraz zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 5, z wyjątkiem wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego w branżowej szkole II stopnia,
– zajęć z wychowawcą;
Biorąc pod uwagę aktualną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie wprowadzenia w szkole/placówce innego niż stacjonarny trybu nauczania, należy jak najszybciej dokonać analizy monitorowania realizacji programów nauczania , wskazać możliwości wprowadzenia zmian programowych w celu zapewnienia realizacji podstawy programowej, ale także w celu poprawy jakości pracy szkoły.
Druga część artykułu ukaże się za tydzień.