Co to jest kreatywność i jak ją wykorzystać na lekcji?
Kreatywność, czyli pomysłowość, nowość, działanie, tworzenie, poszukiwanie, refleksja, analiza, ewaluacja; to wymyślanie, eksperymentowanie, tworzenie czegoś nowego, to także popełnianie błędów. Kreatywność łączy się ściśle z twórczością.
Jako, że kreatywność to cecha bardzo ceniona i poszukiwana na rynku pracy, należy ją jak najczęściej stosować i wykorzystywać na lekcjach.
Nierozerwalnie z powyższym nauczaniem łączy się osoba nauczyciela zwanego kreatywnym.
Nauczyciel kreatywny:
- pobudza ciekawość poznawczą
- motywuje do myślenia i poszukiwania
- tworzy wytwory wraz z uczniami, stale naprowadza,
- organizuje ciekawe spotkania, akcje,
- pobudza wyobraźnię uczniów,
- naprowadza,
- pomaga odkrywać talenty i je rozwijać w sposób twórczy.
Lekcja staje się ciekawa i kreatywna, kiedy:
- uczniowie nie tylko słuchają, lecz biorą w niej aktywny udział,
- wykorzystuje się podczas niej filmy, obrazy, zdjęcia,
- nie pracuje się tylko z podręcznikiem,
- nauczyciel stosuje ciekawe metody,
- panuje na niej dobra atmosfera,
- gdy wiadomo, o co chodzi,
- pojawiają się częste powtórki po kilku lekcjach
- motywuje uczniów do działania,
- daje możliwość rozwijania twórczego myślenia, kreatywności ucznia,
- uczy umiejętności współpracy i komunikacji w grupie,
- uczy umiejętności organizowania pracy własnej i innych.
Wśród najczęściej stosowanych kreatywnych metod wyróżnia się:
– metodę drzewka decyzyjnego,
– metodę dyskusji
– burzę mózgów
– metaplan,
– mapowanie pojęć,
– metodę SWOT,
– metodę projektu
– mapy myśli
– rymowanki
Co przemawia za stosowaniem metod aktywizujących?
Dla nauczyciela
– znajduje motywację do podejmowania nowych wyzwań,
– odkrywa nowe możliwości pedagogiczne,
– doznaje dowartościowania,
– ciągłe eksperymentowanie wzmacnia nauczyciela, bo dzięki jego działaniom uczniowie się zmieniają;
– rozwija swoje możliwości.
Dla ucznia
– stają się bardziej samodzielni,
– wyzwalają w sobie motywację i ciekawość uczenia się,
– uczą się poszukiwania i tworzenia.
Reasumując, poprzez stosowanie ciekawych metod pracy z uczniem – kreujemy młodego człowieka-absolwenta szkoły i wyposażamy go w odpowiednie umiejętności i postawy na dalszym etapie nauki i życia.
Ilona Walach