Kształcenie zawodowe w nowej perspektywie – część 3

O potrzebie aktywnego włączenia pracodawców w projektowanie, realizację i ocenę efektów kształcenia zawodowego mówi się od 2008 roku a współpraca szkół/placówek z pracodawcami stała się jednym ze standardów jakości kształcenia zawodowego.

Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj, Zaś drugą tutaj.

Rola Pracodawcy w kształceniu zawodowym

O potrzebie aktywnego włączenia pracodawców w projektowanie, realizację i ocenę efektów kształcenia zawodowego mówi się od 2008 roku a współpraca szkół/placówek z pracodawcami stała się jednym ze standardów jakości kształcenia zawodowego.

W aktualnie nowelizowanej ustawie ustawowo zagwarantowano, że system oświaty w zakresie kształcenia zawodowego wspierają pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze lub inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe oraz sektorowe rady do spraw kompetencji.

Udział pracodawców przyczyni się do następujących efektów:  

  • treści podstawy programowej dostosowane do aktualnych potrzeb, uwzględniające możliwość współpracy przez MEN z firmami i organizacjami pracodawców (spółkami energetycznymi, branżą kolejową);
  • przez pracodawców ze szkołami i ich organami prowadzącymi (np. PGE, KGHM) będą podpisywane listy intencyjne i porozumienia branżowe : umowy stażowe pomiędzy pracodawcami a uczniami technikum (realne kształcenie dualne  w technikum), z możliwością klauzuli lojalnościowej;
  • większe dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych  w zawodach deficytowych;

Powstanie ogólnopolska platforma współpracy pracodawców ze szkołami.

Do osiągnięcia sukcesu przez ucznia niezbędny jest dobrze przygotowany nauczyciel zawodu, który systematycznie będzie doskonalił swój warsztat pracy podczas organizowanych przez dyrektora szkoły, obowiązkowych staży branżowych. Zakłada się, że szkolenia branżowe spowodują cykliczne poszerzanie wiedzy i  podnoszenie nauczycielskich kompetencji oraz  umiejętności niezbędnych w danej branży.

W nowej perspektywie nauczycielom wskazano nowe zadania :

  • zastąpienie podręczników do kształcenia w zawodach materiałami dydaktycznymi (e-materiały, symulatory);
  • wprowadzenie komponentu doradztwa zawodowego do przygotowania pedagogicznego;
  • skrócony kurs dla instruktorów praktycznej nauki zawodu;
  • ujednolicenie pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu na poziomie 20 godzin;
  • wprowadzenie obowiązkowych branżowych staży zawodowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego.

ZMIANY W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM obejmą również modyfikację warunków wprowadzania zawodów do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego a także zmiany w klasyfikacji zawodów i podstawach programowych.

Projekt zakłada zastąpienie dotychczasowych dwóch odrębnych delegacji ustawowych, na podstawie których minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego (art. 46 ust. 1) oraz podstawę programową kształcenia w zawodach (art. 47 ust. 1 pkt 2) jedną delegacją do określenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania rozporządzenia w sprawie zawodów szkolnictwa branżowego (projektowany art. 46 ust. 1).

Nowe rozporządzenie w sprawie zawodów szkolnictwa branżowego będzie określało:

 

  • ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach;
  • klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego;
  • podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, podzielone na branże, z których każda branża będzie stanowiła odrębny załącznik i zawierała podstawy programowe do kształcenia w zawodach przyporządkowanych do danej branży;
  • możliwości nabywania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, rozumianych jako dodatkowe umiejętności, dla których zostaną określone zestawy celów kształcenia i treści nauczania w formie oczekiwanych efektów kształcenia, lub kwalifikacje rynkowe wpisane do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Ciąg dalszy za tydzień.

Anna Dudek-Janiszewsska

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *