Poniższy artykuł stanowi zbiór kilku refleksji, wynikających ze spotkań z radami pedagogicznymi, funkcjonującymi w bardzo zróżnicowanych środowiskach społecznych i kulturowych. Powstał z potrzeby określenia rzeczywistych oczekiwań w zakresie doskonalenia nauczycieli. Doskonalenia, które odpowiada nie tylko na zmiany prawne, ale prowadzi do jakościowej zmiany w pracy z uczniami i w efekcie czyni radę pedagogiczną zespołem uczącym się.
Refleksje te z natury rzeczy mają charakter ogólny, nawet fragmentaryczny i nie stanowią podstaw do jakichkolwiek ocen. Stanowią jedynie głos w dyskusji wokół bardzo ważnego tematu jakim jest jakość doskonalenia nauczycieli.
Głos ten pozostaje w spójności z ideą Instytutu Kształcenia Eko-Tur. Przesłaniem doskonalenia nauczycieli w koncepcji Instytutu Kształcenia Eko-Tur jest m.in. zrozumieć szkołę. Zrozumieć – to poznać, wspierać, tworzyć przestrzeń dla rozwoju, odkrywać jej mocne strony, wyzwalać entuzjazm i budować poczucie własnej wartości. Ważne pozostaje również unikanie uproszczonych ocen i uogólnień. Po prostu szkole/przedszkolu mądrze i z sercem towarzyszyć.
Pożądanym, wobec współczesnych wyzwań towarzyszących edukacji jest model doskonalenia nauczycieli oparty na filarach organizacji uczącej się. Model ten odzwierciedla się w dużym stopniu w wizji doskonalenia nauczycieli opracowanej i wdrażanej przez Eko-Tur. Uwzględnia bowiem diagnozę potrzeb rozwojowych placówki oraz model wdrażania zmiany w placówce oświatowej. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć przypadkowych, incydentalnych spotkań szkoleniowych z nauczycielami i tworzy warunki do rzeczywistego wdrażania takich rozwiązań w szkole, które przenoszą się na efektywność pracy z uczniem.
Model szkoły jako organizacji uczącej się opiera się na wspólnym dążeniu wszystkich pracowników szkoły do spełnienia kilku ważnych warunków. Prowadzenie zajęć szkoleniowych, przywołujących poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia poniższe filary, stanowi o świadomym uczestnictwie nauczycieli w procesie doskonalenia. Pozwala on również na zwiększenie celowości i efektywności szkoleń. Odwołując się do nich na naszych szkoleniach przybliżamy go nauczycielom i pokazujemy jak może być w praktyce urzeczywistniony.
Wobec powyższego zasadne staje się przywołanie kilku zasad określających organizację uczącą się. Filary organizacji uczącej się zostały opracowane przez Petera Senge autora wielu prac, wśród których polecenia wymaga „Piąta dyscyplina…”(Peter M. Senge, Art Kleiner, Charlotte Roberts, Richard B. Ross, Bryan J. Smith, Piata dyscyplina. Materiały dla praktyka, Warszawa 2013)
W organizacji uczącej się wyróżnia się pięć podstawowych dyscyplin:
- Mistrzostwo osobiste
- Modele myślowe
- Wspólna wiza
- Zespołowe uczenie się
- Myślenie systemowe
CIĄG DALSZY ZA TYDZIEŃ
Maria Szostak