Z ogromną przyjemnością prezentuję serię artykułów Artura Foremskiego, który będzie przez kilka tygodni dzielił się własną wiedzą i doświadczeniem na temat prowadzenia placówki oświatowej. Jestem głęboko przekonany, że lektura poradnika „Nowoczesny dyrektor” będzie pożyteczna nie tylko dla dyrektorów młodych, ale także dla tych, którzy swoje stanowisko pełnią już od dłuższego czasu. Publikacja ta na rynku oświatowym jest czymś unikalnym, gdyż teoretyczne rozważania Autor ograniczył do niezbędnego minimum, kładąc nacisk na praktyczny, poparty doświadczeniem wymiar pracy dyrektora. Artur Foremski zdobywał doświadczenie zarządzając szkołą, następnie nadzorował wprowadzenie systemu jakości ISO, sam edukował przyszłych dyrektorów na kursach kwalifikacyjnych, dziś w końcu z sukcesem prowadzi Grupę Eko – Tur. O jego skuteczność świadczy chociażby ta strona, która bez Artura nie działaby nawet przez jeden dzień.
We wtorek swoją recenzję poradnika „Nowoczesny dyrektor” przedstawia Wojciech Turewicz. Jestem ciekawy, czy Państwa odczucia czytelnicza pokryją się z refleksjami zawartymi w artykule. Wojciech Turewicz był świadkiem powstawania publikacji, jako jeden z pierwszych miał okazję ją czytać i formułować krytyczne uwagi. Warto więc wiedzieć, jak dziś odbiera „Nowoczesnego dyrektora”, kiedy już jest gotowy. Ja ze swej strony chcę zwrócić uwagę na zawartość merytoryczną książki. Artur Foremski dzieli się w niej swoją wiedzą na temat przygotowań do konkursu na dyrektora, stworzenia i wdrożenia koncepcji pracy szkoły, ponadto daje szereg wskazówek mówiących wiele o mechanizmach zarządzania. Jeśli macie państwo spostrzeżenia po lekturze fragmentu poradnika, prosimy o kontakt: redakcja.edurada@gmail.com
W środę nasz ekspert Maciej Biernacki podpowie, w jaki sposób do arkusza organizacyjnego wprowadzić godziny wicedyrektora szkoły, któremu kadencja kończy się w połowie roku szkolnego.
W czwartek zapraszamy do przeczytania drugiej części artykułu Jolanty Lamm „Młodzież i sztuka”. Tym razem nasza korespondentka przedstawi system kształcenia artystycznego w Szwajcarii. Ja z lekkim wstydem muszę przyznać, że po lekturze artykułu uświadomiłem sobie, jak mało wiem na temat szkół artystycznych, problemach młodzieży łączących naukę w szkole powszechnej i, powiedzmy, muzycznej. Bez wątpienia Jolancie Lamm udało się poszerzyć nieco moje horyzonty.
Tydzień zamykamy artykułem dr Marzanny Bogumiły Kielar. Jej sylwetkę przedstawimy Państwu w następnych wydaniach Edurady. Autorka przedstawia niebywale ważną i inspirującą koncepcję dynamiki spiralnej. W Polsce słyszało o niej niewielu, tym milej nam, że Edurada dzięki artykułom Marzanny Kielar znajduje się w elitarnym gronie propagatorów nowoczesnej myśli pedagogicznej.
Przyjemnej i pożytecznej lektury!