Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r. rozszerza zadania, wychowawców, nauczycieli, specjalistów w przedszkolu, szkole, placówce min. o:
– rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów,
– rozpoznawanie czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce,
– podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału rozwojowego ucznia i stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym,
– podejmowanie działań mających na celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania uczniów,
– współpracę z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
– dokonywanie analizy i oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno –pedagogicznej w przedszkolu, szkole, palcówce.
Szczegółowe zadania wychowawców – koordynatorów ds. organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, ich wychowanków przedstawiają się następująco:
1) koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z jego klasy
2) wnioskuje o objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną
3) ustala terminy spotkań zespołu klasowego
4) we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne, możliwości psychofizyczne oraz czynniki środowiskowe, mające wpływ na funkcjonowanie ucznia
5) we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia proponuje formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla danego ucznia
6) pisemnie informuje rodziców ucznia objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną o ustalonych formach pomocy
7) monitoruje frekwencję uczniów na zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
8) w każdym semestrze (lub raz w roku), wspólnie z nauczycielami i specjalistami dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
9) przekazuje pisemną informację od dyrektora szkoły rodzicom ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim.
10) sporządza dokumentację ucznia objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną zgodnie z poniższą procedurą
11) na bieżąco współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną
Szczegółowe zadania nauczycieli:
1) informują o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną
2) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne, możliwości psychofizyczne oraz czynniki środowiskowe, mające wpływ na funkcjonowanie ucznia
3) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
4) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, szkoły
5) informują wychowawcę o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
6) respektują zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach oraz ustalenia zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej
7) raz lub dwa razy do roku dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej i przekazuje ją na piśmie wychowawcy.
Z analizy starego i nowego rozporządzenia wynika, iż położono główny nacisk na poszerzenie zadań w zakresie diagnozy szeroko rozumianych trudności uczniów, ich potencjału, zdolności oraz analizy i oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Zdecydowanie łatwiej sprostać wszystkim powyższym zadaniom pracując zespołowo.