Od 25 marca wszystkie szkoły w Polsce przeszły na system zdalnego nauczania. W związku z tym, pojawiło się istotne pytanie – jak sprawdzać obecność uczniów na zajęciach? Czy można wpisywać im spóźnienia, obecności lub nieobecności?
Ministerstwo Edukacji Narodowej w wydanym przez siebie Poradniku dla szkół w zakresie edukacji na odległość zaznacza, by nie wpisywać uczniom nieobecności w trakcie trwania zajęć w systemie zdalnym.
Nauczyciel nie jest w stanie zweryfikować, czy uczeń jest obecny (czy siedzi fizycznie przed komputerem, czy tylko zalogował się do systemu, czy może w ogóle nie przyszedł) lub co było ewentualną przyczyną niepojawienia się online lub niewykonania poleconego zadania. W praktyce może się okazać, że przeszkodę stanowiły środki techniczne, np. brak dostępu do komputera lub Internetu w danym momencie – całkowicie niezależne od ucznia – a to nie jest to podstawą do wpisania nieobecności. Dokładnie ten sam problem dotyczy wpisywania spóźnień – w nauczaniu zdalnym po prostu nie należy ich stosować.
Zatem, co można wpisywać w e-dzienniki?
Po pierwsze, jeśli uczeń wykona zadanie (także w czasie odroczonym) lub podejmie jakąkolwiek inną aktywność wskazującą na jego zaangażowanie w systemie e-learningu, można uznać to za obecność na zajęciach i jako taką zapisać w dzienniku.
Po drugie, wiele szkół – mając świadomość tego, że nauczanie zdalne to niespotykana dotąd rzeczywistość, wymagająca zastosowania nowoczesnych rozwiązań – wprowadza nowe oznaczenia do e-dzienników, np. ZD, czyli zdalne nauczanie lub UWD (uczeń w domu), które tak naprawdę nie są wskazaniem ani obecności, ani nieobecności. Stanowią formę pośrednią albo – jak kto woli – zupełnie odmienny „stan fizycznym” (a może jednak bardziej wirtualny), określający funkcjonowanie ucznia w systemie e-learningu.
Podsumowując, niewskazane jest, by w nauczaniu zdalnym wpisywać nieobecności i spóźnienia. Można wpisywać natomiast obecności lub ustanowić alternatywne formy oznaczania istnienia w wirtualnej szkole. Zapewne dla niektórych brzmi to trochę jak rozwiązanie zaczerpnie z jednej z książek Stanisława Lema, ale czyż nie wstąpiliśmy właśnie w kosmiczny wymiar polskiej edukacji – edukacji przyszłości?
Jeśli chcecie Państwo znaleźć więcej odpowiedzi dotyczących e-learningu w praktyce, np. jak wystawiać oceny w e-szkole, czy należy modyfikować dokumentację taką jak statut szkoły lub IPET-y – serdecznie zapraszamy na nasze szkolenia online:
https://eko-tur.pl/szkolenia/16,eKOTUR_szkolenia_indywidualne_online-szkolenia_otwarte/