W związku z tym, że objawy depresji w wieku młodzieńczym mogą być bardzo różne, często sprzeczne z tymi, które powszechnie są znane, tak naprawdę naszą uwagę powinna zwrócić każda zmiana zachowania ucznia, która utrzymuje się dłużej niż tydzień i czujemy, że nie jest to chwilowa niedyspozycja, czy słabsza forma. Powinniśmy działać, jeżeli występuje większość poniższych objawów przez min. 2 tygodnie. Zwróćmy uwagę na:
– Drażliwość, labilność emocjonalna, impulsywność, pobudzenie psychoruchowe;
– Obniżony nastrój, apatia, bierność, bezczynność, i niechęć do aktywności, nawet tych sprawiających wcześniej przyjemność;
– Wycofanie z grupy rówieśniczej, z kontaktów i relacji z bliskimi;
– Pogorszenie zdolności intelektualnych: obniżenie wyników, problemy z koncentracją, pamięcią;
– Zmiana apetytu;
– Problemy ze snem (za dużo lub zbyt mało snu, nocna aktywność, problemy ze wstaniem z łóżka);
– Defetystyczne wypowiedzi;
– Brak dbałości o wygląd;
– Krytycyzm wobec siebie, wyrażanie poczucia winy, nadwrażliwość z powodu odrzucenia;
– Nasilone skargi na obawy somatyczne;
– Autoagresja;
– Zainteresowanie tematyką śmierci i samobójstw.
Pamiętajmy jednak, że istnieje tzw. „depresja bez depresji”, więc zwracamy uwagę na każde zachowanie niepożądane, nietypowe indywidualnie dla ucznia.
Objawy atypowe dla depresji, to m.in.:
– niepokój ruchowy;
– ucieczki, wagary;
– drażliwość, dysforia, napady wściekłości, dewastacja;
– złośliwość wobec otoczenia;
– zachowania prowokacyjne, w tym prowokujący ubiór;
– samookaleczenie się;