Wskazówki do pracy z uczniem z zespołem Aspergera
- zachowaj schemat pracy na lekcjach i stałość działań (np. zajmowanie tej samej ławki lub stolika podczas zajęć);
- trzymaj się tego, co jest przewidziane do realizacji. Pamiętaj, że każda zmiana u dziecka z ZA wywołuje strach. W sytuacji koniecznej zmiany w planach rzetelnie o niej poinformuj, uspokój, wycisz ucznia. Zmiany muszą być wprowadzane uważnie i planowo, ale nie powinno się ich eliminować;
- sukcesywne (nie jednorazowo) zapoznawaj ucznia z planem budynku szkolnego – indywidualnie oprowadź go po szkole i wyjaśnij przeznaczenie poszczególnych pomieszczeń: świetlicy, biblioteki, szatni), pokaż otoczenie budynku szkoły (trawniki, place, boiska);
- eliminuj wzrokowe i słuchowe bodźce rozpraszające;
- zwróć uwagę na możliwie częstą nadwrażliwość ucznia na niektóre bodźce i odpowiednio na nią reaguj (np. nadwrażliwość słuchowa – zniżanie tonu głosu podczas rozmowy, wzrokowa – tworzenie stonowanych dekoracji w klasie itp.);
- kieruj polecenia indywidualnie do ucznia, zwracaj się do niego po imieniu;
- rób przerwy między wypowiadanymi zdaniami, tak by dać uczniowi możliwość ich przetworzenia;
- powtarzaj polecenia i sprawdzaj stopień jego zrozumienia;
- zachęcaj ucznia, by w razie potrzeby prosił o powtórzenie, uproszczenie czy zapisanie polecenia;
- nie przekazuj zbyt wielu informacji, czasami potrzebny będzie tylko jeden prosty komunikat.
- w razie potrzeby zapisuj (w dużym skrócie i jasnej formie) polecenia dla ucznia (do wykonania w danym dniu) w jego zeszycie lub przygotuj mu taką informację do wklejenia.
- Sprawdzaj poziom zrozumienia czytanego tekstu poprzez zadawanie dodatkowych pytań: Co się wydarzyło? Gdzie? Kiedy? Dlaczego? itp.;
- używaj krótkich zdań, prostego i jednoznacznego języka – podawaj jasne instrukcje;
- przedstawiaj nowe pojęcia lub materiał abstrakcyjny w sposób możliwie najbardziej konkretny, uzupełniaj je tekstem pisanym, obrazem, ilustracją, filmem;
- uwzględnij deficyty w zakresie rozumienia niedosłownych wypowiedzi, ironii, metafor, słów i wyrażeń wieloznacznych. Wyjaśniaj je za pomocą obrazów albo przeciwieństw np. przyjaźń – wrogość;
- w razie potrzeby wydłuż czas przeznaczony na wykonywanie poszczególnych zadań i prac pisemnych;
- dziel zadania na wieloetapowe krótsze części;
- zadawaj krótsze prace domowe w sytuacji, gdy rodzice zgłaszają, że nauka w domu trwa godzinami;
- w miarę możliwości sprawdzaj wiedzę ucznia w formie przez niego preferowanej (np. zamiast śpiewać piosenkę może powiedzieć jej tekst);
- dostosuj pomoce dydaktyczne i zadania do zainteresowań ucznia (np. obliczanie różnicy czasu na podstawie rozkładu jazdy autobusów);
- o ile to możliwe, odwołuj się do wąskiej i fachowej wiedzy oraz zainteresowań ucznia podczas prowadzenia lekcji;
- od czasu do czasu daj uczniowi szansę mówienia o swoich pasjach i zainteresowaniach;
- na lekcjach wychowania fizycznego unikaj aktywności ruchowej związanej z rywalizacją. Zwróć uwagę na losowe przydzielanie do grup (uczniowie z ZA są zazwyczaj mniej sprawni i niezgrabni ruchowo, mają problemy z grami zespołowym, co sprawia, że są pomijani lub niechętnie wybierani do grupy zawodników);
- z powodu impulsywności i problemów z zachowaniem cierpliwości staraj się udzielać uczniowi z ZA głosu w pierwszej kolejności;
- udzielaj dokładnej instrukcji dotyczącej poszczególnych czynności dnia codziennego. Możesz przygotowywać szczegółowo opisany schemat postępowania, np. w przypadku spędzania przerw międzylekcyjnych lub gdy organizujesz wycieczkę szkolną.
Taka instrukcja może brzmieć mniej więcej tak
- gdy usłyszysz dzwonek, nie wychodź od razu z klasy;
- upewnij się, że nauczycielka skończyła mówić i pozwoliła wychodzić;
- czekaj tak długo, aż usłyszysz, że możesz już wstać;
- wstań i wyjdź na korytarz;
- spaceruj po korytarzu powoli;
- podejdź do kolegi z klasy i zacznij rozmawiać z nim. O czym? Wybierz: o twoich ulubionych pociągach, o przeczytanej lekturze, o kolegach z klasy;
- podejdź do nauczycielki i zacznij rozmawiać z nią. O czym? Wybierz: o uczniach twojej klasy, o trudnym zadaniu matematycznym, o twoim zachowaniu w trakcie lekcji;
- nie denerwuj się, kiedy rozmowa nie powiedzie się tak, jakbyś tego chciał;
- wróć do klasy, wyciągnij z plecaka kanapkę i zjedz ją;
- wyjdź z powrotem na korytarz;
- gdy usłyszysz dzwonek, kieruj się powoli do swojej klasy;
- zajmij swoje miejsce;
- przygotuj książki i przybory do kolejnej lekcji;
- słuchaj uważnie tego, co mówi nauczycielka;
Im prościej, krócej i jaśniej będą kierowane uwagi, tym większe prawdopodobieństwo, że je usłyszy, zrozumie i wykona polecenia
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: