Jednym z priorytetów współczesnej szkoły jest realizacja zadań wychowawczych. To rodzice pełnia główną rolę w wychowaniu swoich dzieci, przekazują im pozytywne wzorce, uczą przestrzegania norm i zasad. Zadaniem nauczycieli jest wspieranie ich w tym działaniu oraz fachowa pomoc w przezwyciężaniu trudności i problemów, których współczesny świat dostarcza coraz więcej.
Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w zespole szkolno-gimnazjalnym w podwarszawskiej miejscowości. W skład zespołu wchodzi szkoła podstawowa oraz gimnazjum. Nasza placówka bardzo prężnie działa, mamy duże osiągnięcia edukacyjne, artystyczne i sportowe. Mimo tego, że jest to nieduża placówka, liczy ok.200 uczniów.
W obszarze wychowawczym współpraca rodziców i nauczycieli zaowocowała wieloma wspólnymi przedsięwzięciami, akcjami i różnorodnymi działaniami przynoszącymi nieocenione korzyści, przede wszystkim dla uczniów, ale i dla nauczycieli oraz rodziców.
W celu przeciwdziałaniu zagrożeniom jakie niesie internet dyrektor wraz z radą pedagogiczną zorganizował spotkanie dla rodziców pt. ”Zagrożenia w sieci” oraz „Przemoc w sieci”. Spotkania były prowadzone przez przedstawicieli policji oraz instytucji zajmujących się cyberprzemocą.
Wspólnie z rada rodziców zorganizowano spotkania dla dzieci i rodziców na temat szkodliwego działania alkoholu i nikotyny oraz narkotyków w tym dopalaczy.
Żyjemy w czasach zobojętnienia na problemy innych. Uwrażliwiamy nasze dzieci na potrzeby drugiego człowieka poprzez angażowanie się w akcje pomocowe i charytatywne służce potrzebującym, skrzywdzonym przez los, chorym i cierpiącym.
Do naszych największych osiągnięć w tym zakresie należą:
– coroczny udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy
– organizacja akcji pomocy dla chorych z naszej gminy – kawiarenka dla Grzegorza czy Rower Błażeja
– zbieranie funduszy na sprzęt rehabilitacyjny dla naszego kolegi Kamila
– w czasie przed Świętami Bożego Narodzenia organizacja paczek dla rodzin potrzebujących z naszej placówki oraz udział w akcji Szlachetna Poczta
– angażowanie uczniów w rozpropagowaniu idei wolontariatu.
Jak w każdej szkole nie brakuje nam różnych problemów wychowawczych. Dotyczą one głównie łamania zasad zapisanych w statucie szkoły, agresji psychicznej i fizycznej oraz nadpobudliwości emocjonalnej. Uczniowie często opuszczają lekcje bez wiedzy rodziców, manipulują nimi, mówiąc nieprawdę, broniąc swoich racji. Rodzice są w trudnej sytuacji, często wierząc bezwzględnie swoimi dzieciom obarczają winą za zaistniałą sytuację nauczyciela czy wręcz dyrektora. Należy umiejętnie rozmawiać z obiema stronami konfliktu, aby odnaleźć prawdę. To bardzo trudne zadanie. Czasami sytuacja jest tak trudna ,że wymaga interwencji policji czy kuratora sadowego.
Dyrektor często musi być mediatorem w spotkaniach nauczyciel-rodzic. Nauczyciele starają się pomóc rodzicom w porozumieniu z dziećmi, szczególnie w trudnym okresie gimnazjalnym. W takich sytuacjach nieodzowna jest rola pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego.
Dyrektor często zaprasza przedstawicieli rady rodziców na spotkania rady pedagogicznej celem omówienia trudnych kwestii związanych ze sprawami technicznymi, lokalowymi czy organizacją imprez .
Współpraca miedzy dyrektorem, radą rodziców oraz gronem pedagogicznym powinna opierać się na wzajemnym partnerstwie, zaufaniu i szacunku. Jeśli zabraknie jakiego ktokolwiek z tych czynników nie uda się osiągnąć sukces w działaniu. Wszelkie przedsięwzięcia są podejmowane wspólnie , uzgadniane z uznaniem różnicy stanowisk, na zasadzie kompromisu. Działania rady rodziców powinny konstruktywnie wspierać pracę nauczycieli i pomagać w realizacji statutowych zadań szkoły.
Aleksandra Karpińska