Kolejnym ważnym zadaniem dla dyrektora jest dostosowanie warunków realizacji zadań statutowych do wymagań nowej postawy programowej, poprzez tworzenie optymalnych warunków realizacji działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, a także podnoszenie jakości pracy szkoły i jej rozwoju.
W nowej podstawie programowej duży nacisk został położony na warunki i sposób realizacji podstawy programowej. Niezbędnym staje się dostosowanie bazy lokalowej tj. organizacja pomieszczeń, zaopatrzenie sal w pomoce naukowe, aranżacja przestrzeni.
Wdrożenie nowej podstawy programowej warto rozpocząć od zdiagnozowania potrzeb szkoły i dokonania oceny poziomu gotowości do wdrażania nowych rozwiązań.
Wskazane jest włączyć zadania związane z wdrażaniem nowej podstawy programowej do nadzoru pedagogicznego dyrektora, zarówno do ewaluacji, jak i kontroli wewnętrznej.
Działania dyrektora w zakresie wdrażania nowej podstawy programowej:
Czynności dyrektora | Sposób realizacji |
Rozpoznanie potrzeb nauczycieli w zakresie wdrażania nowej podstawy programowej |
|
Organizacja wspomagania nauczycieli | Zwrócenie uwagi na poznanie warunków realizacji podstawy programowej , w tym znajomości ramowych planów nauczania |
Opracowanie procedury dopuszczania programów nauczania do użytku szkoły/przedszkola | a) Wniosek nauczyciela o dopuszczenie programu b) Jego zawartość c) Termin składania wniosków Dyrektor powinien mieć pewność , że przedstawione przez nauczycieli programy nauczania obejmują całą podstawę programową i gwarantują osiągnięcie celów opisanych w podstawie. Należy więc określić wspólnie z nauczycielami kryteria, jakie powinien spełniać program; |
Wypracowanie zasad planowania pracy z uczniem | Podczas spotkania rady pedagogicznej warto określić jakie dokumenty będą tworzyli nauczyciele, np. plany pracy, arkusze obserwacji pedagogicznej, arkusze okresowej analizy realizacji podstawy programowej (analiza jakościowa), dokumentacja współpracy z rodzicami; |
Ustalenie sposobu prowadzenia dokumentacji uzupełniającej przez nauczyciela | Diagnoza, obserwacja pedagogiczna, plany pracy, inne…. |
Wyznaczenie zadań nauczycieli wdrażających nową podstawę programową |
|
Zapoznanie nauczycieli z zasadami ustalonymi przez dyrektora | Podczas zebrania rady pedagogicznej, w księdze komunikatów /zarządzeń dyrektora, na tablicy ogłoszeń/pokój nauczycielski/ lub inny sposób ustalony w szkole |
Opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczani (wychowania przedszkolnego) | Podczas zebrania rady pedagogicznej -uchwała opiniująca (nie obowiązuje w szkołach niepublicznych) |
Monitorowanie wdrożenia nowej podstawy programowej | Dyrektor na bieżąco sprawdza wdrażanie i realizację nowej podstawy programowej poprzez prowadzenie kontroli, ewaluacji wewnętrznej , umieszczenie monitorowania w planie nadzoru pedagogicznego Monitorujemy poprzez:
|
Warto przypomnieć, że opracowanie planu nadzoru pedagogicznego obowiązuje dyrektorów placówek publicznych. Dyrektor placówki niepublicznej nie jest zobowiązany do sporządzania planu nadzoru pedagogicznego, a także do prowadzenia nadzoru, chyba ,że osoba prowadząca szkołę czy przedszkole nada takie zadanie dyrektorowi poprzez stosowny zapis w statucie .
Bibliografia:
Ustawa z 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe
Rozp . MEN z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozp. MEN z 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej (…)
Rozp. MEN z 28 marca 2017 w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
Rozp. MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
W. Pakulniewicz, M. Celuch „ Nowa Podstawa Programowa”, WWiP, Warszawa 2017