Pierwszą część artykułu znajdą Państwo TUTAJ
III. Symptomy muszą być obecne we wczesnym dzieciństwie (ale mogą się nie manifestować przed czasem, w którym społeczne wymagania ujawnią ograniczone możliwości).
IV. Symptomy razem wzięte ograniczają i upośledzają codzienne funkcjonowanie.
Co ułatwia i wspiera komunikację z uczniem ze spektrum autyzmu?
• Rozpoznawanie i docenianie strategii komunikacyjnych stosowanych przez dziecko.
• Stosowanie materiałów wizualnych, żeby pomóc lepiej zrozumieć.
• Używanie konkretnego, dosłownego i precyzyjnego języka.
• Wypowiadanie imienia dziecka przed każdym poleceniem czy instruowaniem.
• Bycie konsekwentnym.
• Dawanie mu więcej czasu na przetworzenie informacji.
• Korzystanie ze wsparcia specjalisty.
Przeszkody dla komunikacji, a więc to, czego należy unikać:
1. Budowanie założeń opartych na stosowanym przez dziecko języku.
2. Stosowanie zbyt wielu słów i w ogóle mówienie zbyt wiele.
3. Oczekiwanie, że dziecko rozumie to, co się do niego.
4. Stosowanie metafor lub idiomów bez uprzedniego wyjaśnienia ich znaczenia.
5. Opieranie swojego przekazu na ekspresji i mimice twarzy oraz gestach (mowa ciała).
6. Praca w izolacji.
O potrzebie zatrudnienia asystenta decyduje orzeczenie ws. kształcenia specjalnego.
Przepisy, które docelowo regulują kwestie zatrudnienia dodatkowych pracowników w celu wspomagania kształcenia dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, m.in. § 7 ust. 2–3 r.o.k.n., weszły w życie 1.01.2016 r. Stanowią one, że to, co było tylko możliwością w okresie przejściowym, staje się obowiązkiem ogólnodostępnych przedszkoli oraz szkół, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone. Placówki te muszą od stycznia zatrudnić nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, specjalistów, asystenta (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej) bądź pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podsumowując: jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostało ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – zatrudnienie asystenta jest obligatoryjne.