„Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania.
Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością”
George Patton
Dobry zespół nauczycielski powinien cechować się odpowiedzialnością, samodzielnością, współpracą i kreatywnością. Jak to osiągnąć? Co wpływa na funkcjonowanie zespołu?
Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć[1]:
- współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
- współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
- współpartnerstwo,
- możliwość łączenia ze sobą specjalności,
- zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.
Aby tak było, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Pierwszym z nich jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Drugim warunkiem jest zapewnienie możliwości dla własnego rozwoju i kreatywności. Daje to poczucie bezpieczeństwa. Trzecim warunkiem jest świadomość przynależności do grupy.
Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością”
George Patton
Dobry zespół nauczycielski powinien cechować się odpowiedzialnością, samodzielnością, współpracą i kreatywnością. Jak to osiągnąć? Co wpływa na funkcjonowanie zespołu?
Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć :
• współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
• współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
• współpartnerstwo,
• możliwość łączenia ze sobą specjalności,
• zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.
Aby tak było, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Pierwszym z nich jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Drugim warunkiem jest zapewnienie możliwości dla własnego rozwoju i kreatywności. Daje to poczucie bezpieczeństwa. Trzecim warunkiem jest świadomość przynależności do grupy.
Magdalena Białobrzeska-Jarosz – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego
[1] P. Lencioni, Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa, 2016, s. 76.