ROCZNY PLAN NADZORU DYREKTORA SZKOŁY/PRZEDSZKOLA – OMÓWIENIE PRZYKŁADOWYCH ROZWIĄZAŃ
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora ……………….. Nr…….w……………………….. na rok szkolny 2017/2018
Podstawa prawna:
- 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U z 2017, poz. 1658).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U z 2017, poz. 1611).
Plan uwzględnia (źródła informacji):
- Plan nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty na rok szkolny 2017/2018.
- Wnioski kuratora z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2016/2017.
- Wnioski dyrektora szkoły/placówki z nadzoru pedagogicznego i planu pracy szkoły za rok szkolny 2016/2017
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018.
Plan nadzoru obejmuje następujące formy:
- 1. Ewaluację wewnętrzną:
a) przedmiot ewaluacji: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej;
b) cel ewaluacji: pozyskanie wiedzy o tym, jakie umiejętności kluczowe zdobywa uczeń
na poszczególnych etapach edukacyjnych, w tym ocena wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie edukacji przyrodniczej, matematycznej, informatycznej, oraz ocena poziomu rozwoju procesów poznawczych;
c) termin: listopad 2017 – marzec 2018.
d) projekt ewaluacji – tworzy zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
2. Tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły/przedszkola
3. Zakres wspomagania nauczycieli:
a) diagnoza pracy szkoły:
– diagnoza pracy szkoły jako zadanie nauczyciela – wybór metod i narzędzi diagnozy,
– wspomaganie rozwoju i edukacji uczniów – realizacji rozwiązań innowacyjnych i eksperymentalnych w pracy z uczniami,
– wspomaganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
– osiągnięcia uczniów w zakresie umiejętności przyrodniczych, matematycznych i informatycznych.
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego:
– zapoznanie nauczycieli ze zmianami w przepisach prawa oświatowego, w szczególności wynikających z reformy oświaty,
– inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
– kontynuowanie współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, biblioteką pedagogiczną, placówkami doskonalenia nauczycieli,
– motywowanie nauczycieli do rozwoju w ścieżce awansu zawodowego,
– współpraca z innymi szkołami w zakresie pracy zespołowej, organizacji zajęć otwartych, wymiany doświadczeń i spostrzeżeń wynikających z podejmowanych działań dydaktycznych i wychowawczych,
– inspirowanie do spełniania wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy szkoły,
– inspirowanie do zdobywania nowych kwalifikacji i uprawnień – dofinansowywanie doskonalenia zawodowego – w ramach posiadanych środków i zgodnie z potrzebami szkoły.
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad:
– realizowanie w szkole projektów edukacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych,
– nawiązanie współpracy z instytucjami kulturalnymi działającymi na terenie województwa w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły,
– udział w konferencjach naukowych,
– nawiązanie współpracy z uczelnią wyższą, kształcącą nauczycieli wychowania przedszkolnego,
– organizowanie różnych form doskonalenia nauczycieli (wewnętrznych i zewnętrznych):
4. Plan obserwacji:
Plan obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zadań statutowych na rok szkolny 2017/2018.
5. Zakres monitorowania pracy przedszkola:
– monitorowanie osiągnięcia celów i realizacji treści z podstawy programowej (analiza uwzględniania treści kształcenia, stopniowania trudności, częstotliwości stosowania w praktyce pedagogicznej oraz projektowania okazji edukacyjnych, służących osiąganiu założonych w podstawie efektów – celów szczegółowych);
– monitorowanie efektów – próba potwierdzenia, czy i w jakim zakresie uczniowie osiągnęli przewidywane efekty; jak prezentują się te wyniki w ujęciu grupowym i indywidualnym;
– monitorowanie przez nauczycieli realizacji podstawy programowej w zakresie zalecanych warunków i sposobów .