Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Negocjowanie – jak i dlaczego

Negocjowanie – jak i dlaczego?

10:34 10-04-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Przystępując do negocjacji należy określić cele, zebrać informacje, aby podjąć odpowiednią taktykę działania i uzgodnić wspólnie propozycje rozwiązania zaistniałej, niekomfortowej sytuacji.

W dzisiejszych czasach negocjacje prowadzone są na każdym kroku i we wszystkich aspektach naszego rozwoju. Kluczowa jest wiedza o czynnikach sukcesu oraz predyspozycje komunikacyjne, a także sposób w jaki osiągniemy założony cel. W codziennym życiu na każdym kroku spotykamy ludzi, którzy myślą inaczej niż my, mają inne osobowości czy doświadczenia. Rozmawiając z nimi odczuwamy nić porozumienia lub jej brak, wtedy nawiązujemy kontakt i odnosimy sukces, albo unikamy takich osób i zdarza się, że odnosimy porażkę.

            Każdego dnia wchodzimy w różne relacje, na które nie zawsze jesteśmy przygotowani i jednocześnie zaskoczeni daną sytuacją. Bardzo często pomijamy przez to etap przygotowania się do negocjacji, a jest on istotny, ponieważ pozwala uzyskać przewagę nad „przeciwnikiem” i osiągnąć bardziej satysfakcjonujący rezultat. Dlatego, jeżeli jesteśmy zaskoczeni, powinniśmy odłożyć spotkanie w czasie i przygotować się do niego w późniejszym momencie.

W  sztuce negocjacji najważniejsza jest współpraca, lecz często  w trakcie załatwiania spraw dochodzi do konfliktów, które wynikają z nieumiejętnego przedstawienia oraz uzasadnienia poglądów i stanowisk każdej ze stron. Można uniknąć nieporozumień i uzyskać korzystne rozwiązania poprzez negocjacje, czyli rozmowy, których celem jest uzgodnienie stanowiska i uzyskanie konsensusu, nawet w przypadku konfliktu interesów. Emocje często odgrywają negatywną rolę w negocjacjach, więc należy oddzielić problemy od ludzi za nimi stojących, ponieważ ludzie widzą problem i szukają jego rozwiązania ze swojego punktu widzenia, który z reguły jest inny niż nasz. Zamiast negocjować, zaczynają się kłócić, a to stwarza nieobiektywne rozpatrzenie problemu. Dlatego ważnym aspektem jest stosowanie empatii, dzięki której możemy przewidzieć skutki działania osoby, z którą mamy do czynienia i w ten sposób nieświadomie stosujemy grę psychologiczną. Jest to model sytuacji, który występuje w realnej rzeczywistości i mamy na to ogromny wpływ, pod warunkiem, że dobrze przemyślimy każdy ruch, ni podejmując pochopnych decyzji.

Podsumowując, gdy przystępujemy do negocjacji należy zapoznać się z propozycjami strony przeciwnej, określić cele, zebrać informacje, aby podjąć odpowiednią taktykę działania i uzgodnić wspólnie propozycje rozwiązania zaistniałej i niekomfortowej sytuacji. Następnie należy ustalić ostateczne warunki porozumienia, oczywiście uwzględniając odpowiedni czas na zawarcie porozumienia, aby nie przedłużało się to w czasie i sformalizować je przez obie strony, poprzez podpisanie ugody.

            Niezmiernie istotną cechą jest odpowiedzialność za podjęte decyzje i wypowiedziane słowa, bowiem negocjacje są skuteczną metodą rozwiązywania konfliktów przy pomocy konwersacji. Niestety nie zawsze negocjacje kończą się sukcesem i umowa zostaje zerwana, ponieważ wciągamy się w spiralę wrogości i walki, w sytuacji, gdy żadna ze stron nie chce ustąpić, a jej zdanie jest najważniejsze. Nie możemy zapomnieć, że negocjacje są procesem komunikowania się, dlatego aby uzyskać satysfakcjonujący dla wszystkich stron wynik i rozwiązać dany konflikt, który jest związany z życiem społecznym musimy dojść do porozumienia. Efekty konfliktu mogą być destrukcyjne (tj. walka) lub konstruktywne (np. kompromis). Oczywiście zależą one od stron, które negocjują. Pierwszy rodzaj nie prowadzi do zmian, a drugi - przynosi pozytywne skutki dla wszystkich i na niej należy się skupić, ponieważ powinniśmy patrzeć na całą sytuację pozytywnie i wyciągać wnioski z doświadczeń, które stwarza nam los.

 

Magdalena Mysłek - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x