Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rodzice nie bójcie się poradni

Rodzice nie bójcie się poradni

07:13 18-11-2016

Dla kogo: Rodzice

Kategoria: Prawa rodziców

Początek września to jak zwykle wzmożony ruch w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Rodzice zabiegają o to, aby ich dziecko otrzymało w terminie opinię poradni psychologiczno-pedagogiczną, która zapewni im dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości dziecka. Są jednak i tacy, którzy nie chcą nawet do siebie dopuścić myśli o wizycie w poradni. Czy słusznie?

W powszechnej opinii rodziców, wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej wzbudza negatywne emocje. Doskonale to rozumiem. To naturalny lęk o to, czy wszystko jest w porządku z rozwojem mojego dziecka? Dodatkowym problemem są napięcia wynikające z obawy -  jak moje dziecko będzie odbierane przez środowisko rówieśników, a także samych nauczycieli. Z rozmów przeprowadzonych z pedagogami w szkołach wynika, że jeżeli stwierdzą oni u dziecka potrzebę skorzystania z opinii specjalistów, wielu rodziców na taką wizytę się nie zgadza.

Czy wizyty w poradni należy się obawiać?

Przede wszystkim warto pamiętać, że wszelkie informacje przekazywane przez rodziców nauczycielom, także te, które wynikną z wizyty w poradni, będą przez szkołę traktowane w sposób szczególny. Szkoła ma obowiązek zabezpieczyć wszelkie poufne informacje w taki sposób, aby nie wyszły one poza grono osób bezpośrednio pracujących z dzieckiem.

Dlatego rodzice nie powinni obawiać się, że pozostali uczniowie w klasie dowiedzą się, co takiego „dolega” ich dziecku.

Również nauczyciele wyczuleni są na delikatność w swoim postępowaniu, zwłaszcza, że ze względu na obowiązujące od jakiegoś czasu rozporządzenie MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej na ten fakt ich szczególnie uwrażliwia.

Dodatkowo, jeżeli nawet rodzice zdecydują się na wizytę w poradni i ich dziecko otrzyma opinię np. w sprawie dysleksji – wcale nie mają obowiązku przekazania jej szkole, jeżeli uznają oczywiście, że dostarczenie jej do szkoły mogłoby zaszkodzić dziecku.

Stanowczo będę jednak doradzał rodzicom, aby nie bali się wizyty u pedagoga i psychologa. Ufałbym nauczycielom czy wychowawcy, którzy obserwują ucznia i widzą konieczność takiej wizyty. Trzeba pamiętać, że z wieloma problemami nie jesteśmy sobie sami w stanie poradzić, a udzielanie pomocy dziecku należy przecież do podstawowych obowiązków rodziców. Dlaczego zatem nie korzystać z pomocy ekspertów?

Korzyści z wizyty w poradni są oczywiste: do każdego ucznia, który posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciele podchodzą w indywidualny sposób, dostosowując wymagania edukacyjne do jego potrzeb i możliwości. Co to w praktyce oznacza?

Można wydłużyć dziecku czas na wypracowania i sprawdziany, można stosować kryteria oceniania w sposób dostosowany do zaleceń wynikających z opinii (np. nie oceniamy za błędy ortograficzne). Jedną z bardziej istotnych korzyści jest możliwość napisania sprawdzianu i egzaminu na specjalnie dostosowanych warunkach.

Warto także pamiętać, że nie ma konieczności korzystania tylko z poradni państwowych. Honorowane są także opinie wystawione przez prywatne placówki, z jednym zastrzeżeniem – muszą mieć one jednak uprawnienia placówki publicznej.

Artur Foremski

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x