Dokonując autoewaluacji własnych działań, nauczyciel sprawdza, czy wywiązał się w pełni z zadań wynikających z zapisów Rozporządzenia MEN z dnia 1.03.2013r.w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, poz. 393.
Stażystę interesuje § 6 , który stanowi, co następuje:
,,1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego
w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki
i pracy;
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub
innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu,
oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły,
w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą,
w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel
odbywał staż;
2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych
zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy
ze środowiskiem uczniów;
4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.”
Rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana jest przez komisję kwalifikacyjną z nauczycielem stażystą ubiegającym się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w zakresie wymagań określonych w § 6 ust. 2 przywołanego wyżej rozporządzenia. Warto też pamiętać, aby odpowiedzi były rzeczowe, konkretne i na temat. Nie powinny zawierać nadmiernego teoretyzowania, a raczej pokazywać umiejętności i doświadczenie nabyte w czasie stażu. Może się zdarzyć, że nauczyciel nie zrozumie pytania albo nie będzie znał na nie odpowiedzi. Wtedy można poprosić członka komisji o powtórzenie pytania i raczej podjąć próbę odpowiedzi niż z niej zrezygnować. Zawsze jest nadzieja, że może pojawi się pytanie dodatkowe, sugestia, która ułatwi, umożliwi udzielenie prawidłowej informacji.
Jakich pytań może się nauczyciel stażysta spodziewać?
Muszą się one mieścić w zakresie spełniania wymagań rozporządzenia:
1. znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel
odbywał staż, to m.in.:
- dokumenty regulujące pracę szkoły,
- przepisy regulujące organizowanie wycieczek, wyjść szkolnych,
- kompetencje dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego, rady rodziców,
- dokumentowanie pracy rady pedagogicznej i dokumenty przez nią przygotowane,
- kompetencje organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego,
- prawa i obowiązki nauczyciela, dokumenty, w jakich można znaleźć ich zakres,
- dokumenty prawa wewnątrzszkolnego: statut, program wychowawczy, program profilaktyki,
podstawy oceniania wewnątrzszkolnego, - zawartość statutu szkoły,
- wypadek w szkole, na wycieczce – procedury postępowania,
- wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli,
- podstawa programowa, program, podręcznik, planowanie dydaktyczne,
- ścieżka awansu zawodowego w Polsce, powołanie komisji kwalifikacyjnej, co zmienia uzyskanie przez nauczyciela stopnia nauczyciela kontraktowego,
- termin zakończenia roku szkolnego, organizacja roku szkolnego,
- podstawa nawiązania stosunku pracy z nauczycielem stażystą i kontraktowym.
2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, to m.in.:
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych /zdolnym, z trudnościami edukacyjnymi/,
- kryteria oceniania przedmiotowego,
- motywowanie uczniów,
- sposoby monitorowania osiągnięć każdego ucznia,
- kształtowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uczenia się nawzajem, kompetencji kluczowych,
wykorzystanie zapisów koncepcji pracy szkoły, planu pracy do realizacji w okresie stażu.
3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów, to m.in.:
- sposoby diagnozowania problemów uczniów,
techniki rozpoznawania środowiska społecznego uczniów, ich postaw i systemu wartości, - sposoby rozwiązywania konfliktów w zespole klasowym,
- sposoby zbierania informacji o uczniu,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć, to m.in.:
- wprowadzanie zmian po analizie prowadzonych i obserwowanych zajęć,
- cele, metody, formy pracy na lekcji,
- indywidualizacja,
- informacja zwrotna,
- aktywizowanie uczniów,
- nauczanie międzyprzedmiotowe,
- struktura lekcji,
- elementy konspektu lekcji.
Nauczyciel, który rzetelnie wypełnił zadania swojego planu oraz przygotował się do rozmowy kwalifikacyjnej, może być spokojny o jej pozytywny wynik.
Zatem powodzenia!