Profesjonalizm zarządzania i efektywność pracy szkoły w dużej mierze zależy od umiejętności delegowania uprawnień. Dotyczy to w dużej mierze wicedyrektora, któremu dyrektor powierza określone kompetencje, ale który też przekazuje zadania i odpowiedzialność za ich wykonanie.
Poprzednim razem zarysowałam obszary, które najczęściej stają się domeną wicedyrektorów. Dobrze jest jeśli są to zadania, do wykonania których wicedyrektor dysponuje wiedzą, umiejętnościami i wizją ich realizacji oraz które odpowiadają jego osobowości. Te kwestie powinien wziąć pod uwagę dyrektor powierzając to stanowisko określonemu nauczycielowi. Taka nominacja powinna być wynikiem umiejętności organizacyjnych i interpersonalnych, wiedzy merytorycznej i kreatywności, ale też wspólnej wizji sprawowania funkcji kierowniczych. Tu sprawdzają się różne modele zarządzania. Za najbardziej efektywne uznaje się:
– otwarty: dyrektor stara się zdobyć zaufanie pracowników, deleguje uprawnienia na nich, dba o ich o ich rozwój,
– dyrektorski: dyrektor stawia wysokie wymagania sobie i pracownikom, zwraca uwagę na pracę zespołową, potrafi skutecznie dobierać ludzi, co zapewnia mu skuteczność działania,
– biurokratyczny: dyrektor przywiązuje dużą wagę do formalnych procedur i kontroli podlegających mu pracowników, ceniony jest jednak za sumienność i skrupulatność,
– życzliwy autokrata: dyrektor stara się realizować zadania bez zrażania do siebie pracowników, traktuje ich instrumentalnie, ale w miarę im ufa i pozostawia samodzielność działania.
Ani w literaturze, ani w życiu nie znalazłam dowodów, że cała dyrekcja powinna reprezentować ten sam styl zarządzania. Zresztą każdy z nas preferuje często nieco inne typy zachowań przełożonych jako najbardziej akceptowalne. Sprawdza się czasem powierzanie określonych obowiązków osobom o konkretnej osobowości. Wicedyrektor sprawujący czynności kontrolne powinien być lub staje się w pewnej mierze typem biurokratycznym. Nie warto jednak nigdy rozpoczynać zabawy w „złego i dobrego policjanta”, gdyż to podważa autorytet dyrekcji niszczy zaufanie do ustalonych procedur.
Dobrą praktyką jest podanie do wiadomości Rady Pedagogicznej, pracowników administracji i obsługi, uczniów i rodziców zakresu kompetencji wicedyrektora i drogi odwołania od jego decyzji. Powszechna świadomość do kogo należy w pierwszym rzędzie udać się z określoną sprawą, ale też świadomość istnienia procedur odwoławczych ułatwia życie wszystkim zainteresowanym.
Nie wszystkie delegowane nam zadania wprawiają nas w zachwyt. Pamiętam, kiedy 14 lat temu objęłam funkcję wicedyrektora, prawdziwą zmorą, z uwagi na mało czytelny charakter pisma, okazało się dla mnie prowadzenie rejestru zastępstw i publikowanie ich w tradycyjnej formie rękopisu. Ta moja słaba strona zmotywowała mnie do szukania rozwiązań i niespełna po roku byłam dumną użytkowniczką autorskiego arkusza zastępstw opracowanego przez zaprzyjaźnionego informatyka na potrzeby mojej szkoły. Dziś w erze dziennika elektronicznego takie rozwiązanie jest standardem, ale wówczas było wyjątkową praktyką cenną nie tylko na szybkość i czytelność generowania informacji o zmianach organizacyjnych, ale przede wszystkim z powodu możliwości analizy ilości i jakości zastępstw w poszczególnych klasach, na poszczególnych przedmiotach. Bieżące monitorowanie zmian organizacyjnych przyczyniło się do świadomego planowania realizacji określonego przedmiotu podczas lekcji zastępczych i stało się płaszczyzną współpracy z nauczycielami, którzy zgłaszali mi chęć pracy w konkretnej klasie. Kolejnym krokiem było stworzenie bazy materiałów na zastępstwa przed planowanymi nieobecnościami (np. a z powodu wycieczek), co zdecydowanie uszczelniło realizację podstawy programowej.
Te działania były kontynuacją procesu delegowania uprawnień w dziedzinie monitorowania realizacji planów nauczania. Organizacja efektywnych zastępstw stała się nie tylko wyzwaniem dla wicedyrektora planującego zajęcia, ale i dla realizatorów lekcji.
Wicedyrektor mający jasny zakres obowiązków może nie tylko świadomie zaplanować swoje działania, ale powierzyć część kompetencji innym. W mojej szkole tak stało się z działaniami na rzecz rekrutacji klas pierwszych, promocją szkoły, realizacją ogólnoszkolnych projektów edukacyjnych.
Umiejętne delegowanie zadań możliwe jest dzięki świadomości swoich obowiązków. Jedną z metod dobrej organizacji pracy kierowniczej jest sporządzenie harmonogramu własnej aktywności.
Oto przykład planu pracy wicedyrektora.
Termin | Zadanie | Osoby współpracujące | Uwagi na temat realizacji | Wnioski i rekomendacje |
sierpień | Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, harmonogram dyżurów nauczycieli w czasie przerw,
| Zespół zadaniowy |
|
|
Harmonogram imprez szkolnych, plan wyjść młodzieży poza teren szkoły, plan szkoleń Rady Pedagogicznej; | Wychowawcy, Przew. zespołów przedmiotowych , Lider WDN |
|
| |
Zatwierdzenie planów pracy. |
|
|
| |
Powołanie zespołów zadaniowych. |
|
|
| |
wrzesień | Testy kompetencji dla klas I.
| Zespół zadaniowy |
|
|
Oferta zajęć pozalekcyjnych
| Przew. zespołów przedmiotowych |
|
| |
Dystrybucja podręczników dla kl. I | Biblioteka |
|
| |
Oferta pomocy socjalnej | Pedagog |
|
| |
Wyjazd integracyjny kl. pierwszych | Zespół zadaniowy |
|
| |
Wybory SU | Zespół zadaniowy |
|
| |
Organizacja pomocy ped.-psych. | Pedagog, psycholog |
|
| |
październik | Etap szkolny konkursów kuratoryjnych.
| Zespół zadaniowy |
|
|
Uroczystości z okazji Święta Eduk. Narod.
| Zespół zadaniowy |
|
| |
Realizacja projektu Swięto Szkoły | Zespół zadaniowy |
|
| |
Listopad | Finał projektu Swięto Szkoły | Zespół zadaniowy |
|
|
II Etap konkursów kuratoryjnych.
| Zespół zadaniowy |
|
| |
Grudzień | Próbne egzaminy gimnazjalne | Zespół zadaniowy |
|
|
Testy kompetencji dla klas I i II | Zespół zadaniowy |
|
| |
Analiza syt. edukacyjnej uczniów | Zespół zadaniowy |
|
| |
Jasełka | Zespół zadaniowy |
|
| |
Styczeń | Ewaluacja działań wychowawczo-edukacyjnych. | Zespół zadaniowy |
|
|
Bal karnawałowy | Zespół zadaniowy |
|
| |
III Etap konkursów kuratoryjnych.
| Zespół zadaniowy |
|
| |
Luty | Realizacja projektu czytelniczego | Zespół zadaniowy |
|
|
Marzec | Święto Wiosny –projekt ogólnoszkolny.
| Zespół zadaniowy |
|
|
Kwiecień | Przegląd projektów edukacyjnych ucz. kl. II | Zespół zadaniowy |
|
|
Egzaminy gimnazjalne | Zespół zadaniowy |
|
| |
Maj | Święto Konstytucji 3maja | Zespół zadaniowy |
|
|
Analiza syt. edukacyjnej uczniów | Zespół zadaniowy |
|
| |
Czerwiec | Ewaluacja działań wychowawczo-edukacyjnych. | Zespół zadaniowy |
|
|
Bal kl. III | Zespół zadaniowy |
|
| |
Uroczystości zakończenia roku szkolnego | Zespół zadaniowy |
|
| |
Rekrutacja do kl. I | Zespół zadaniowy |
|
| |
Podsumowanie pracy szkoły |
|
|
|
Plan nie uwzględnia bieżących zadań np. organizacji zastępstw, koncertów ogólnoszkolnych, wycieczek, akcji Samorządu Ucz. hospitacji, współpracy z rodzicami, które odbywają się zgodnie ze szczegółowymi harmonogrami.