Profesjonalizm zarządzania i efektywność pracy szkoły w dużej mierze zależy od umiejętności delegowania uprawnień. Dotyczy to w dużej mierze wicedyrektora, któremu dyrektor powierza określone kompetencje, ale który też przekazuje zadania i odpowiedzialność za ich wykonanie.
Poprzednim razem zarysowałam obszary, które najczęściej stają się domeną wicedyrektorów. Dobrze jest jeśli są to zadania, do wykonania których wicedyrektor dysponuje wiedzą, umiejętnościami i wizją ich realizacji oraz które odpowiadają jego osobowości. Te kwestie powinien wziąć pod uwagę dyrektor powierzając to stanowisko określonemu nauczycielowi. Taka nominacja powinna być wynikiem umiejętności organizacyjnych i interpersonalnych, wiedzy merytorycznej i kreatywności, ale też wspólnej wizji sprawowania funkcji kierowniczych. Tu sprawdzają się różne modele zarządzania. Za najbardziej efektywne uznaje się:
– otwarty: dyrektor stara się zdobyć zaufanie pracowników, deleguje uprawnienia na nich, dba o ich o ich rozwój,
– dyrektorski: dyrektor stawia wysokie wymagania sobie i pracownikom, zwraca uwagę na pracę zespołową, potrafi skutecznie dobierać ludzi, co zapewnia mu skuteczność działania,
– biurokratyczny: dyrektor przywiązuje dużą wagę do formalnych procedur i kontroli podlegających mu pracowników, ceniony jest jednak za sumienność i skrupulatność,
– życzliwy autokrata: dyrektor stara się realizować zadania bez zrażania do siebie pracowników, traktuje ich instrumentalnie, ale w miarę im ufa i pozostawia samodzielność działania.
Ani w literaturze, ani w życiu nie znalazłam dowodów, że cała dyrekcja powinna reprezentować ten sam styl zarządzania. Zresztą każdy z nas preferuje często nieco inne typy zachowań przełożonych jako najbardziej akceptowalne. Sprawdza się czasem powierzanie określonych obowiązków osobom o konkretnej osobowości. Wicedyrektor sprawujący czynności kontrolne powinien być lub staje się w pewnej mierze typem biurokratycznym. Nie warto jednak nigdy rozpoczynać zabawy w „złego i dobrego policjanta”, gdyż to podważa autorytet dyrekcji niszczy zaufanie do ustalonych procedur.
Dobrą praktyką jest podanie do wiadomości Rady Pedagogicznej, pracowników administracji i obsługi, uczniów i rodziców zakresu kompetencji wicedyrektora i drogi odwołania od jego decyzji. Powszechna świadomość do kogo należy w pierwszym rzędzie udać się z określoną sprawą, ale też świadomość istnienia procedur odwoławczych ułatwia życie wszystkim zainteresowanym.
Nie wszystkie delegowane nam zadania wprawiają nas w zachwyt. Pamiętam, kiedy 14 lat temu objęłam funkcję wicedyrektora, prawdziwą zmorą, z uwagi na mało czytelny charakter pisma, okazało się dla mnie prowadzenie rejestru zastępstw i publikowanie ich w tradycyjnej formie rękopisu. Ta moja słaba strona zmotywowała mnie do szukania rozwiązań i niespełna po roku byłam dumną użytkowniczką autorskiego arkusza zastępstw opracowanego przez zaprzyjaźnionego informatyka na potrzeby mojej szkoły. Dziś w erze dziennika elektronicznego takie rozwiązanie jest standardem, ale wówczas było wyjątkową praktyką cenną nie tylko na szybkość i czytelność generowania informacji o zmianach organizacyjnych, ale przede wszystkim z powodu możliwości analizy ilości i jakości zastępstw w poszczególnych klasach, na poszczególnych przedmiotach. Bieżące monitorowanie zmian organizacyjnych przyczyniło się do świadomego planowania realizacji określonego przedmiotu podczas lekcji zastępczych i stało się płaszczyzną współpracy z nauczycielami, którzy zgłaszali mi chęć pracy w konkretnej klasie. Kolejnym krokiem było stworzenie bazy materiałów na zastępstwa przed planowanymi nieobecnościami (np. a z powodu wycieczek), co zdecydowanie uszczelniło realizację podstawy programowej.
Te działania były kontynuacją procesu delegowania uprawnień w dziedzinie monitorowania realizacji planów nauczania. Organizacja efektywnych zastępstw stała się nie tylko wyzwaniem dla wicedyrektora planującego zajęcia, ale i dla realizatorów lekcji.
Wicedyrektor mający jasny zakres obowiązków może nie tylko świadomie zaplanować swoje działania, ale powierzyć część kompetencji innym. W mojej szkole tak stało się z działaniami na rzecz rekrutacji klas pierwszych, promocją szkoły, realizacją ogólnoszkolnych projektów edukacyjnych.
Umiejętne delegowanie zadań możliwe jest dzięki świadomości swoich obowiązków. Jedną z metod dobrej organizacji pracy kierowniczej jest sporządzenie harmonogramu własnej aktywności.
Oto przykład planu pracy wicedyrektora.
|
Termin |
Zadanie |
Osoby współpracujące |
Uwagi na temat realizacji |
Wnioski i rekomendacje |
|
sierpień |
Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, harmonogram dyżurów nauczycieli w czasie przerw,
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Harmonogram imprez szkolnych, plan wyjść młodzieży poza teren szkoły, plan szkoleń Rady Pedagogicznej; |
Wychowawcy, Przew. zespołów przedmiotowych , Lider WDN |
|
|
|
|
Zatwierdzenie planów pracy. |
|
|
|
|
|
Powołanie zespołów zadaniowych. |
|
|
|
|
|
wrzesień |
Testy kompetencji dla klas I.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Oferta zajęć pozalekcyjnych
|
Przew. zespołów przedmiotowych |
|
|
|
|
Dystrybucja podręczników dla kl. I |
Biblioteka |
|
|
|
|
Oferta pomocy socjalnej |
Pedagog |
|
|
|
|
Wyjazd integracyjny kl. pierwszych |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Wybory SU |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Organizacja pomocy ped.-psych. |
Pedagog, psycholog |
|
|
|
|
październik |
Etap szkolny konkursów kuratoryjnych.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Uroczystości z okazji Święta Eduk. Narod.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Realizacja projektu Swięto Szkoły |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Listopad |
Finał projektu Swięto Szkoły |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
II Etap konkursów kuratoryjnych.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Grudzień |
Próbne egzaminy gimnazjalne |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Testy kompetencji dla klas I i II |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Analiza syt. edukacyjnej uczniów |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Jasełka |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Styczeń |
Ewaluacja działań wychowawczo-edukacyjnych. |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Bal karnawałowy |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
III Etap konkursów kuratoryjnych.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Luty |
Realizacja projektu czytelniczego |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Marzec |
Święto Wiosny –projekt ogólnoszkolny.
|
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Kwiecień |
Przegląd projektów edukacyjnych ucz. kl. II |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Egzaminy gimnazjalne |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Maj |
Święto Konstytucji 3maja |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Analiza syt. edukacyjnej uczniów |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Czerwiec |
Ewaluacja działań wychowawczo-edukacyjnych. |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
Bal kl. III |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Uroczystości zakończenia roku szkolnego |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Rekrutacja do kl. I |
Zespół zadaniowy |
|
|
|
|
Podsumowanie pracy szkoły |
|
|
|
Plan nie uwzględnia bieżących zadań np. organizacji zastępstw, koncertów ogólnoszkolnych, wycieczek, akcji Samorządu Ucz. hospitacji, współpracy z rodzicami, które odbywają się zgodnie ze szczegółowymi harmonogrami.
