Pracę moją oparłam o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r., a wraz z nim wymagania 2.1. o nadzorze pedagogicznym oraz własne projekty, przemyślenia, analizę problemów i potrzeb występujących w gimnazjum oraz zdobyte doświadczenia.
Zgodnie z wytycznymi koncepcja pracy Gimnazjum zawiera działania szkoły w czterech obszarach:
– kształcenie,
– wychowanie i opieka,
– zarządzanie i organizacja,
– promocja,
a ponadto opracowane zostają: misja gimnazjum, sylwetka absolwenta, wizja szkoły, mocne strony szkoły, słabe strony szkoły.
I Kształcenie:
Szkoły powstały w celu kształcenia uczniów i organizacja procesu kształcenia w szkole powinna stwarzać każdemu uczniowi szanse rozwoju, umożliwiać pełną realizację zadań szkoły oraz zmierzać do osiągania celów edukacyjnych. Szkoła powinna tworzyć środowisko wspierające uczenie się i zaspokajać indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów. Rozkład zajęć musi być zgodny z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym i uwzględniać wymogi higieny pracy umysłowej uczniów i nauczycieli, metody pracy właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne, a sposoby oceniania zmierzające do poprawy efektów kształcenia.
Ważnym zadaniem szkoły jest podniesienie efektywności kształcenia, które pragnę realizować poprzez:
– dokonywanie diagnozy wstępnej po szkole podstawowej,
– analizę wyników sprawdzianu,
– analizę ocen na świadectwie ukończenia szkoły,
– analizę wyników sprawdzianów diagnostycznych na początku nauki w gimnazjum,
– analizę wyników egzaminów gimnazjalnych,
– analizę ilościową, jakościową i EWD,
– analizę po egzaminach głównym i próbnym,
– analizę ocen semestralnych i końcoworocznych,
– realizację innowacji pedagogicznych.
II Wychowanie i opieka:
Kolejnym ważnym celem edukacji jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka. Współczesna szkoła musi stwarzać odpowiednie warunki do wychowania młodzieży świadomej dokonywanych wyborów, właściwie reagującej w sytuacjach trudnych oraz aktywnie uczestniczącej w budowaniu własnej osoby. Jej zadanie polega również na wspomaganiu młodych ludzi w umacnianiu wartości, wychowywaniu ich w duchu patriotyzmu, poszanowania innych kultur i tolerancji wobec różnych zjawisk.
W tym przypadku ważne w procesie wychowania i opieki jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które będę realizowała poprzez:
– zatrudnianie pedagoga i psychologa szkolnego,
-organizowanie pracy w zespołach dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
III Zarządzanie i organizacja:
Ważnym aspektem dobrze funkcjonującej szkoły jest prawidłowa komunikacja, która bardzo wymiernie wpływa na jakość pracy w gimnazjum. Będę ją realizowała poprzez:
– komunikację wewnętrzną,
– komunikację zewnętrzną,
– komunikację z organizacjami zewnętrznymi.
Ponadto ważną sprawą w organizacji pracy szkoły jest przygotowanie odpowiedniej bazy dydaktycznej. Będę to zamierzenie realizowała poprzez:
– przygotowanie szkoły dobrze wyposażonej w pomoce dydaktyczne,
– przygotowanie dobrze wyposażonej biblioteki i czytelni (lektury, słowniki, leksykony, czasopisma),
– nowocześnie wyposażoną salę gimnastyczną,
– przygotowanie komputerów z dostępem do Internetu w każdej pracowni,
– klimatyzację dla poprawy komfortu nauki w salach lekcyjnych.
IV Promocja:
Ważne jest przygotowanie interesującej oferty szkoły, w celu pozyskania uczniów ze szkół podstawowych, a to może zapewnić:
– funkcjonowanie innowacji pedagogicznych organizowanych w ramach KN, umożliwiające rozwijanie uzdolnień i zainteresowań młodzieży gimnazjalnej,
– dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów: organizacja wycieczek edukacyjnych w kraju i za granicą, zielonych szkół oraz obozów sportowych, prowadzenie działalności Szkolnego Klubu Wolontariusza,
– reprezentowanie gimnazjum w uroczystościach szkolnych, gminnych, powiatowych, ogólnopolskich przez profesjonalnie prowadzony chór szkolny, prezentujący swój dorobek na tych wydarzeniach.
Lidia Kowalczyk