Funkcja dyrektora szkoły nie jest dla mnie celem samym w sobie. Przyczyny pełnienia funkcji zastępcy dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Boguszycach mają nie tylko charakter osobisty, ale także prospołeczny.
Zasady funkcjonowania szkoły znam dobrze, gdyż od 17 lat jestem nauczycielem a od roku zastępcą dyrektora tejże szkoły. Dlatego też jestem z tą szkołą i regionem związany zawodowo i emocjonalnie. Znam dobrze problemy,
potrzeby szkoły i środowiska lokalnego. Chciałbym dalej służyć uczniom, nauczycielom i rodzicom swoją pracą, wiedzą, umiejętnościami i możliwościami organizacyjnymi.
Mam bogate doświadczenie zawodowe, a w swojej dotychczasowej pracy wykazałem się zdolnościami organizatorskimi, kreatywnością i odpowiedzialnością czego dowodzi przebieg mojej pracy zawodowej. Jestem osobą bezkonfliktową, preferuję dialog i kompromis jako metody rozwiązywania problemów.
Moja wizja rozwoju szkoły oparta jest na dobrej znajomości placówki i jej specyfiki. Znam jej mocne i słabe strony. Postaram się podtrzymywać tradycje szkoły i wprowadzać wspólnie z dyrektorem głównym zmiany. Dołożę wszelkich starań, by jak najlepiej realizować cele we wszystkich aspektach funkcjonowania szkoły. Moja współpraca z dyrektorem szkoły oparta jest na partnerskich układach, gdzie przemyślane decyzję podejmujemy wspólnie.
W skład ZSO w Boguszycach wchodzi: Stowarzyszenie „Infans” prowadzące przedszkolaki, Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. Jest to największa placówka w prężnie rozwijającej się Gminie Rawa Mazowiecka. Szkoła w bieżącym roku naucza 260 uczniów. Szkoła zyskała nowy budynek w 1996 roku, a została rozbudowana w roku 2013 o nowe skrzydło z salami dydaktycznymi i węzłem sanitarnym. Ze względu na istniejące prawo budowlane zajęcia dydaktyczne nie mogą odbywać się w pomieszczeniach podpiwniczenia, gdzie mamy część sal lekcyjnych. Planowana jest rozbudowa w latach 2017-2018 o kolejne skrzydło, w którym będzie znajdowało się przedszkole i część klas edukacji wczesnoszkolnej. Większość pracowni jest wyposażona już w nowy sprzęt multimedialny. Kolejnym naszym celem będzie modernizacja płyt boisk szkolnych, gdyż obecne nie spełniają warunków bezpieczeństwa. Baza dydaktyczna nie może ograniczać się tylko do budynku szkoły. Żyjemy w epoce multimedialnej, dlatego też chcemy, aby nauczyciele klas młodszych przeprowadzali część zajęć przy użyciu sprzętu komputerowego, odpowiadając w ten sposób na oczekiwania dzieci. Będziemy dążyć do wymiany przestarzałego sprzętu komputerowego w pracowni informatycznej oraz założenia łącza Internetu szerokopasmowego. W miarę możliwości chcemy uzupełniać i poszerzać zasoby szkoły o nowe pomoce dydaktyczne oraz sprzęt sportowy.
ZADANIA DYREKTORA ZWIĄZANE Z NADZOREM PEDAGOGICZNYM:
Dyrektor:
● przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
● kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół,
● wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
– organizowanie szkoleń i narad,
– motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
– przedstawienie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego.
W celu realizacji w/w zadań dyrektor szkoły lub placówki w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły.
Dyrektor szkoły opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Można go modyfikować jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Decyzję o modyfikacji podejmuje dyrektor szkoły.
Plan nadzoru zawiera:
- przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
- tematykę kontroli planowanych w poszczególnych szkołach i placówkach;
- zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.
Mariusz Bazylak vel Bazelak – uczestnik Kursu Kwalifikacyjnego Zarządzanie Oświatą zorganizowanego przez Instytut Kształcenia Eko-Tur, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli