Wiele Polskich szkół boryka się z problemem spadającego poziomu frekwencji ale nieustanna absencja w szkole nie jest charakterystyczna tylko dla naszego kraju. Niestety można zauważyć podobny trend w wielu innych miejscach na świecie m.in. w USA. Według szacunków w niektórych częściach kraju aż 60% młodzieży rezygnuje ze szkoły średniej a pozostali, uczęszczający do niej nie są zaangażowani, nie cieszy ich to, nie mają z tego realnych korzyści, twierdzi Sir Ken Robinson, uznany na świecie pisarz, mówca, lider w dziedzinie rozwoju kreatywności, innowacyjności i doradca rządów państw w Europie i Azji.
Problemem nie jest brak finansów, liczebność klas czy brak inicjatyw „ulepszających” system ale fakt, że edukacja zmierza w złym kierunku. Jak przypomina Robinson , ludzkie życie w pełni realizuje się w trzech zakresach. Zaprzecza im system edukacji skupiony na egzaminowaniu, rutyna i testy blokujące wyobraźnię.
Pierwszym aspektem jest niezaprzeczalny fakt iż ludzie są różni.
Ograniczenie zakresu nauczania do tzw. czterech kategorii przedmiotów ścisłych STEM – nauka , technologia, inżynieria i matematyka wyklucza różnorodność. Nie ma tutaj miejsca na przedmioty humanistyczne, sztukę i sport czyli realizowanie licznych talentów, a nie tylko niektórych.
Drugim aspektem, który podkreśla Robinson jest ciekawość.
Obudzenie ciekawości w uczniu jest równoznaczne z sukcesem. Uczenie się dla dzieci jest naturalne, więc zaciekawione będzie samo się uczyło i nabierze wewnętrznej motywacji. Nauczyciele to siła życiowa szkolnego sukcesu. Nauczanie to praca kreatywna. Dobry nauczyciel jest również mentorem, prowokuje, angażuje, pobudza do myślenia. Zadaniem nauczyciela jest ułatwienie uczenia się.
Trzecim aspektem jest fakt, że człowiek jest z natury kreatywny
Każdy z nas kształtuj swój byt poprzez wyobraźnię. Myśląc poza schematami wpadamy na nowe pomysły i rozwiązania. Jednym z celów edukacji powinno być budzenie i rozwijanie kreatywności, a nie standaryzacja.
W krajach, które szczycą się sukcesami edukacyjnymi, podstawą systemu jest indywidualizacja nauczania. Celem jest pobudzenie kreatywności uczniów, zaangażowanie ich i zaciekawienie, i w taki sposób zachęcenie ich do nauki. Ponadto podkreśla się wagę zawodu nauczyciela, mając świadomość , że lepszy poziom edukacji to wybitni i zmotywowani do rozwoju nauczyciele. I w końcu, szkoła odnosząca sukcesy to ta posiadająca swobodę nauczania, wolna od ograniczeń. To nie maszyna, ale ludzie, którzy potrzebują określonych warunków, aby się rozwijać.
Twierdząc, że jesteśmy bytami organicznymi, Robinson porównuje ludzi i sytuację szkół do Doliny Śmierci w USA. Jest to najsuchsze i najgorętsze miejsce w Stanach, w którym nic nie rośnie. Jednak w 2004r po obfitych opadach deszczu dolina na krótki czas zakwitła. Jest to dowód na to, że jest tylko uśpiona i tuz pod powierzchnią istnieje możliwość czekająca na odpowiednie warunki.
Zmiana sposobu myślenia ludzi, podkreślenie wagi i wartości relacji ucznia i nauczyciela, zaoferowanie szansy rozwijania kreatywności i wprowadzania innowacji spowoduje, że szkoły, dotychczas uśpione, rozkwitną. Odpowiednio zachęceni nauczyciele rozpoczną rewolucję w najlepszym znaczeniu tego słowa.
Opracowała: Magdalena Graczyk
Żródło ‘How to escape education’s death valley’ Ken Richardson’s TED talk