Większość zebrań z rodzicami jest planowa (np. ujęta w kalendarzu szkolnym), ale może zaistnieć potrzeba zorganizowania zebrania doraźnego. Zebrania planowe mają temat/tematy stałe, zależne od okresu roku szkolnego i przyporządkowane im zagadnienia, tematy, komunikaty. Każde zebranie ma zazwyczaj także sprawy różne do omówienia.
Na przykład: zgodnie z art. 44b ust. 8 i 9 ustawy o systemie oświaty nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
c) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych.
Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
b) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Przegląd możliwych do zastosowania metod dokumentowania zebrań z rodzicami
Protokół zebrania – jest to najbardziej formalny, profesjonalny sposób dokumentowania zdarzeń. Ma największą wartość dowodową. Konstruując protokół zebrania można (ale nie trzeba) wzorować się na zasadach sporządzania protokołu określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby (art. 68 § 1). Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie protokół podpisać. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić w protokole (art. 68 § 2).
Podczas zebrania może być przeprowadzona dyskusja (wówczas mogą być sformułowane wnioski), może być zbiorowe podejmowanie decyzji przez rodziców (wówczas ważny jest wynik głosowania, ustalenie wspólnego stanowiska, itp.), itp. Te i podobne zdarzenia powinny być odnotowane w protokole. Można przygotować schemat protokołu (stałe punkty), aby zapewnić jednolite, uporządkowane informacje. Zamiast odczytywania protokołu stosowana bywa praktyka sporządzania wydruku protokołu i przedłożenia go kolejno wszystkim zebranym do zapoznania się z treścią i podpisania go.
Notatka z zebrania – jest uproszczoną formą protokołu. Sporządza ją np. nauczyciel prowadzący zebranie, dołączając listę osób uczestniczących w zebraniu. Notatka zawiera zazwyczaj wskazanie kto ją sporządził, kto uczestniczył np. w zebraniu, na jaką okoliczność jest sporządzona, jakie wnioski sformułowano/jakie ustalenia poczyniono. Do notatki z zebrania nauczyciel dołącza listę rodziców uczestniczących w zebraniu.
Wpis do dziennika lekcyjnego w miejscu dedykowanym na kontakty z rodzicami i/lub zebrania z rodzicami ─ z uwagi na małą ilość miejsca w dzienniku pozwala na odnotowanie tematu/tematów zebrania, ewentualnie jego najważniejszej kwestii. Oddzielnie gromadzone są listy osób uczestniczących w zebraniu.
Sposób dokumentowania powinien być określony w statucie szkoły .
PRZYKŁAD ZAPISU W STATUCIE :
Wychowawcy klasy gromadzą i przechowują przez okres cyklu edukacyjno – wychowawczego następującą dokumentację:
1) plan pracy wychowawczej na każdy rok szkolny,
2) wnioski do pracy w kolejnym roku szkolnym,
3) protokoły z zebrań z rodzicami uczniów z listą obecności,
4) potwierdzone pisemne informacje o przewidywanych ocenach niedostatecznych
oraz nagannej ocenie zachowania..
Podstawa prawna:
1) Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – art. 44b ust. 8 – 9,
2) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298) – art. 68 § 1 – 2.
OGÓLNE ZASADY DOKUMENTOWANIA
Art. 14. § 1. Kpa | Art. 35. § 1. Kpa | Art. 100 kodeksu pracy |
Zasada pisemności | Terminy załatwiania spraw: a) bez zbędnej zwłoki, b) nie dłużej niż w ciągu miesiąca, c) sprawy szczególnie skomplikowane – | Terminy wynikające z: a) przepisów szczególnych b) wewnętrznych przepisów obowiązujących w szkole (np. statut, regulamin pracy, regulaminu rady pedagogicznej, instrukcja kancelaryjna, zarządzenia dyrektora szkoły), c) poleceń pracodawcy – ich realizacja wynika z obowiązków pracownika |
PRZYKŁAD NOTATKI
Warszawa, dn. ………………….
Notatka z rozmowy przeprowadzonej z Panią/Panem/Państwem ……………………………………………..dotyczącej ucznia/uczennicy ……………………………………………………………………
Miejsce zamieszkania: …………………………………………………………………….
Numer telefonu rodziców (prawnych opiekunów):
służbowy: …………………………..,
domowy: ……………………………,
komórkowy: …………………………
Obecni podczas rozmowy:
- ………………………………………………………………………..,
- ………………………………………………………………………..,
- ………………………………………………………………..………,
- ………………………………………………………………..………,
- ………………………………………………………………..………,
- ………………………………………………………………….…… .
Ustalenia:
- ………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………
- ………………………………………………………………………………………….…….……………………………………………………………………………………………………
- ………………………………………………………………………………………….…….……………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………….….…………………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………….…….………………………………………………………………………………………………………….
Uwagi:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Termin następnego spotkania: …………………………………………………..
Podpisy osób obecnych podczas rozmowy:
1……………………….
2……………………….
3………………………